Advertisements

Upptäck historien - Familjerna, företagen och handelshusen

Göteborgs Velocipedklubb

Göteborgs Velocipedklubb, förkortat GVK, stiftades den 11 maj 1882 av Carl Gustav Weinberg, Charles Möller och Herman Risberg och var då Sveriges första cykelklubb med en fast organisation. Dess första ordförande blev, C.G. Weinberg.

GVK:s första verksamhetsår sammanföll med införandet av de första cyklarna (velocipederna) från England, så kallade höghjulingar med gummiringar. Snart hade klubben ett hundratal medlemmar.

Två unga medlemmar i GVK cyklade på sommaren 1883 till Norrköping, där de gjorde sensation på sina höga velocipeder, försedda med lampor och ringklockor.  År 1886 anordnade föreningen Sveriges första cykeltävling i Slottsskogen.

Luftfyllda däck (pneumatiska ringar) infördes 1887. År 1893 anordnade GVK en velocipedutställning i Göteborg, i samband med Svenska Hjulförbundets årsmöte.

Den 20 juni 1895 beslöt GVK att de skulle skaffa klubben en egen cykelbana, vilket realiserades redan efter ett år på Tegelbruksängen. På platsen anlades fotbollsplan (isbanor på vintern) kompletterat med möjligheter för friidrottare att använda platsen.

Den 16 november 1900 gick klubben ihop med IS Lyckans Soldater och Skridskoklubben Norden och Göteborgs Idrottsförbund (Göteborgs IF) bildades.

Advertisements

2 Responses to Göteborgs Velocipedklubb

  1. […] tidigaste idrottsföreningarna i Göteborg bildades i slutet av 1800-talet. Göteborgs Velocipedklubb bildades 1882, IS Lyckans Soldater 1883, Örgryte IS 1887, GAIS 1894, Göteborgs FF 1897, […]

  2. […] 1900 bildades Göteborgs Idrottsförbund (Göteborgs IF) av Lyckans Soldater, Göteborgs Velocipedklubb och skridskosällskapet Norden. IS Lyckans Soldater blev därmed en sektion med bl.a. fotboll och […]

Kommentera