Advertisements

Upptäck historien - Familjerna, företagen och handelshusen

J.G. Grönvall & Co

Del 5 av 21 i serien 1800-talets handelshus

Rederi- och importfirma som grundades av Johan Gabriel Grönvall och svärsonen Elis Fredrik Brusewitz år 1832. Drevs av de två tillsammans intill år 1839 då även Wilhelm Röhss d.ä. tycks ha blivit delägare. Elis Fredrik Brusewitz övertog samma år svärfaderns andel i firman Grönvall & Röhss som då bytte namn till Röhss & Brusewitz.

1850 hade firman skeppen Australia, Harald, Thetis, Montrose, Solo, Antelope och Fata Morgana samt briggarna Balder, Selma, Activ, Emil, Zephir och Susanna. J.G. Grönvall & Co var ett av de största rederierna i Göteborg vid denna tidpunkt i konkurrens med James Dickson & Co.

1853 delade Brusewitz och Röhss upp firmorna på grund av osämja. Röhss fick Röhss & Brusewitz medan Brusewitz fick J.G. Grönvall & Co. De fick hälften av fartygsandelarna var men J.G. Grönvall & Co förblev huvudredare för de flesta fartygen. Johan Gabriel Grönvall dog 1856.

E.F. Brusewitz fortsatte därefter ensam driva J.G. Grönvall & Co som var en av Göteborg största kaffeimportörer. Verksamheten innefattade också export av järn och metaller från Göteborg samt trävaror från Norrland och Finland. Rederiverksamheten var dock företagets huvudverksamhet. Hade 17 skepp på sammanlagt 2 930 läster år 1864.

1866 bildade E.F. Brusewitz Göteborgs Rederi AB som successivt kom att överta rederiverksamheten från J.G. Grönvall & Co som avvecklades allteftersom. I början av 1870-talet avvecklades också Göteborgs Rederi AB.

Segelfartyg

  • Antilope (Antelope), skepp på 175 läster. Ägt 1840-54. Befälhavare P.N. Hultman, A (eller H) Fleetwood, J.P (eller J.F) Lübeck
  • Louise, brigg på 100 läster. Införskaffad 1840 eller 1841. Såld 1850 eller 1851. Befälhavare H. Fleetwood, P.N. Hultman och W. Aminoff.
  • Elof, skonert på 64 läster, Införskaffad 1840 eller 1841. Övertagen av Wilh. Röhss vid delningen av företaget 1853. Befälhavare J.P. Forslund, H.P. Röyter och C.G. Liljegren.
  • Actif (Activ), skepp på 143 läster, senare 136 läster och 116 läster. Byggt 1838. Inköpt 1845 eller 1846 från A.E Haeger. Sålt 1866 till Göteborgs Rederi AB. Befälhavare N. Sjöberg, J.G. Holmgren, A. Jansson, J.O. Löfqvist, C.F. Hjärne, J.P. Engström och C.J.E. Törnström.
  • Balder, brigg på 179 läster. Byggt 1845 på Gamla Varvet i Göteborg. Sålt till Göteborgs Rederi AB 1867. Befälhavare E. Schale, C.M. Sjöberg, C.A. Sjöberg och J.O. Löfqvist.
  • Jenny, brigg på 122 läster. Köpt 1845 eller 1846. Såld till Otto Lindberg tidigast 1854 och senast 1856. Befälhavare C.M. Kruse och C.A. Almqvist.
  • Julie, brigg på 115 läster, senare 102 läster. Köpt 1845 eller 1846. Såld till Robert Lindhult 1849 eller 1850. Befälhavare F.M. Gegerfeldt.
  • Enigheten, skonert på 55 läster. Övertagen från G.H. Hegardt & Co, sannolikt 1847. Befälhavare Z.R. Abelin, H.P. Röyter och C.J.E. Törnström. Såld 1862 eller 1863.
  • Harriette, brigg på 75 läster. Övertagen från M.L. Magnus & Hartvig år 1846. Såld samma år eller året efter. Befälhavare Z.R. Abelin.
  • Norden, skepp på 291 läster. Troligen införskaffat 1846. Befälhavare J.C. Nieman och L.P. Stillström. Sålt 1858.
  • Norden, brigg på 116 läster. Köpd 1858 och sannolikt såld året efter. Befälhavare C.A. Stjernberg.
  • Presto (Prestho), brigg på 130 läster. Inskaffad 1846 och såld 1850 eller 1851. Befälhavare C.J. Norlin och C.A. Wiman.
  • Svea, skepp på 152 läster. Införskaffat 1846. Troligen sålt 1854, eventuellt till E. Rundberg. Befälhavare T. Koch, J.O. Lund, F.M. Gegerfeldt och J.F. Strömberg
  • Ida, skonert på 58 läster. Köpt 1848. Övertogs av Wilhelm Röhss vid delningen av företagets verksamhet år 1853. Befälhavare C.F. Hjärne och A. Hallengren.
  • Jenny Lind, skonert på 73 läster. Införskaffa 1847 eller 1848. Troligen såld 1855. Befälhavare T. Koch och E. Schale.
  • Zephir, brigg på 108 läster, senare 102 läster. Byggd 1849, såld 1864 eller 1865. Befälhavare P.N. Hultman.
  • Carin Cecilia, skepp på 203 läster. Troligen införskaffat 1850 och sålt 1861. Befälhavare C.F. Hjärne, J.E. Kindeblad, C.J. Bratt och H.D.B. Bergström.
  • David Carnegie, skepp på 195 läster. Köpt från D. Carnegie & Co 1849 eller 1850. Avyttrat 1853. Befälhavare C.F. Wallander.
  • Duo, brigg på 113 eller 114 läster. Införskaffad 1849 eller 1850. Såld till T. Koch 1855 eller 1856. Befälhavare C.O. Eneroth och J.R. Möllerström
  • Emil, brigg på 116 läster. Byggd 1850. Reparerad 1862. Troligen såld 1865. Befälhavare J. Ekman, J. Hall, P.J. Wulff, J.F. Appelberg, A. Österberg och G.F. Gädda.
  • Selma, brigg på 125 läster. Byggd 1850. Övertogs 1866 av Göteborgs Rederi AB. Befälhavare L.M. Westerberg, C.F. Wallander och S. Larsson.
  • Solo, brigg på 181 läster. Byggd 1849 på Oscars varv i Luleå, såld senast 1865. Befälhavare Edward Norman. C.E. Olsson, J.M. Kruse och C.A. Wiman.
  • Africa, skonert på 92 läster. Ägd kring 1852. Befälhavare J.H. Hallberg.
  • Emil, brigg på 116 läster. Byggd 1850. Reparerad 1862. Såld 1865. Befälhavare J.Ekman, J. Hall, P.J. Wulff, J.F. Appelberg, A. Österberg och G.F. Gädda.
  • Othello, skonert på 99 eller 101 läster. Byggd 1850 i Luleå. Troligen såld 1857. Ny ägare blev då N.C Pyk i Helsingborg och hemmahamn Höganäs. Från 1869 hemmahörande i Göteborg igen med A. Pyk som ägare. I slutet av 1870-talet blev N.C Pyk återigen ägare och fartygets hemhörighet blev återigen Höganäs. I slutet av sin existens fanns skeppet i Arild. Befälhavare C.J. Norlin, J.H. Hallberg och C.A. Wiman.
  • Aegir, skonert på 62 läster. Ägd 1854, kanske också 1853 och 1855. Befälhavare C.G. Österström.
  • Alida, skonert på 71 läster. Byggd 1842. Köpt 1855 eller 1856, reparerad 1862 och såld 1866. Befälhavare A. Hansson, A. Österberg, G.L. Nilsson, H.D.B. Bergström och R.A. Sönnerberg.
  • Susanna, brigg på 78 läster. Byggd 1850 i Sunderland. Köpt senast 1856, såld till Alfred Svensson 1866 eller 1867. Befälhavare N.P. Reuter och J.A. Hederstedt.
  • Vanadis, brigg på 138 läster. Införskaffad 1849 eller 1850. Ägdes fram till 1854. Befälhavare G. Hilleström och O.B. Pettersson.
  • Vanja, brigg på 125 läster, senare 131 läster. Byggd 1851, Vid delningen av företaget 1853 blev Wilhelm Röhss huvudredare. Befälhavare C.F. Kahl.
  • Antelope, skepp på 182 läster. Byggt 1852. Reparerat 1858. Sålt till Göteborgs Rederi AB år 1866. Befälhavare C.J.E. Törnström, J.H. Hallberg och P.J. Wulff.
  • Wilhelm, skonert på 44 läster, från 1858 på 65 läster. Köpt 1854 och såld 1860 eller 1861. Befälhavare W. Aminoff, J.F. Appelberg och P.V. Bredelius.
  • Fata Morgana, skepp på 191 läster, senare 176 läster. Byggt 1856 i Söderhamn. Reparerat 1861. Sålt till Göteborgs Rederi AB år 1866. Befälhavare C.A. Stjernberg och R.V.S. Flemming.
  • Australia, skepp på 361 läster. Införskaffat 1855 eller 1856 och troligen sålt 1863. Befälhavare J.F. Strömberg, och C.F. Wallander.
  • Gefion, skonert på 63 läster. Troligen inköpt 1855 från V.J. Valentins Enka men ägdes bara en kort tid, troligen bara 1856, av J.G. Grönvall & Co. Befälhavare B.B. Söderberg.
  • Harald, skepp på 265 läster (1856), 306 läster (1858), senare 284 läster. Byggt i Quebec, Kanada, år 1855. Övertogs av Göteborgs Rederi AB 1866. Befälhavare J.W. Wennerholm och P.V. Bredelius
  • Montrose, skepp på 266 läster byggt på Svartviks varv. Köpt från Jam. Dickson & Co år 1857. År 1866 övertaget av Göteborgs Rederi AB. Befälhavare L.P. Olsson, J.C. Niemann, G.M. Löfgren och C.A. Wiman.
  • Thetis, skepp på 279 läster. Byggt 1854. Köpt senast 1860, reparerat 1863 och sålt 1866. Befälhavare A. von Reis, C.J.T. Rhodin och M.G. Prytz.
  • Helena Elisabeth, skonert på 64 läster. Byggd 1849. Införskaffad 1861 eller 1862 och såld igen 1865. Befälhavare H.P. Röyter.
  • Jenny, skonert på 59 läster. Byggd 1856 i Rå vid Askersund. Inköpt 1863 eller 1864. Såld till Göteborgs Rederi AB år 1867. Befälhavare A.J. Johansson.
  • Oscar, skepp på 422 läster. Byggt 1857 i Kristinestad, Finland. Införskaffat 1863 eller 1864. Överlåtet till Göteborgs Rederi AB när detta bolag bildades. Befälhavare P.J. Wulff och G.F Gädda.
  • Triton, skepp på 215 läster. Byggt 1854. Köpt 1863 eller 1864. Sålt 1866 eller 1867. Befälhavare J.M. Kraeft och H.D.B. Bergström.
  • Alida, skonert på 89 läster. Byggd 1842. Reparerad 1862. Troligen inköpt 1863. Överlåten till Göteborgs Rederi AB 1866. Befälhavare H.D.C.B. Bergström och R.A. Sönnerberg,
  • Edgar, skepp på 312 läster. Köpt 1865 eller 1866 och överlåtet till Göteborgs Rederi AB när det bolaget bildades. Befälhavare C.J.T. Rhodin.

Grunden  till listan är hämtad från CRA Fredberg, Det gamla Göteborg, 1919-22. Fartyg från källan som ej kunnat hittas i skeppslistorna gällande åren 1837-1885 (de år som är tillgängliga på nätet) och sådana som jag bara hittat med andra ägare har strukits. Fartyg som finns i skeppslistorna med J.G Grönvall & Co som inte nämns av Fredberg har jag lagt till.

De skepp jag har kvar i listan är för perioden 1837-1885 bara sådana för vilka J.G Grönvall & Co var huvudredare för. Utöver detta kan företaget ha varit delägare i flera fartyg.

De med skepp betecknade fartygen (beteckningen är från skeppslistorna) är i allmänhet barkar, eventuellt fullriggare.

Serienavigation<< Röhss & Brusewitz – Wilh. Röhss & CoC. Fr. Waern & Co >>
Advertisements

10 Responses to J.G. Grönvall & Co

  1. […] I Göteborg hade företaget en brädgård, mellanlager och omlastningplats vid Majviken i Majorna där det sågade virket väntade på att exporteras. Allt virke märktes efter 1832 med märket Svartvik oavsett var det sågats. Företaget hade också kontor i Atlanticahuset i centrala Göteborg. Förutom att vara ett sågverksföretag var James Dickson & Co också ett av Göteborgs större rederier, kanske det största i konkurrens med J.G. Grönvall & Co. […]

  2. […] Brusewitz. Rederirörelsen och importaffärer flyttades samtidig över till den nybildade firman J.G. Grönvall & Co som drevs av Röhss, Grönvall och […]

  3. […] Göteborgs Rederi AB bildades 1865 med ett aktiekapital om 1,5 milj. rdr, vilket gjorde detta rederi till det största räknat efter aktiekapitalet, innan Rederi AB Svea bildades. Övertog snart större delen av den rederiverksamhet som fanns i J.G. Grönvall & Co. […]

  4. […] ihop med svärfadern  Johan Gabriel Grönvall firman J.G. Grönvall & Co år 1832. Drevs av de två tillsammans intill år 1839 då även Wilhelm Röhss d.ä. tycks ha […]

  5. […] & Co, William Gibson & Söner, Wilh. Röhss & Co, D. Carnegie & Co, Gustaf Melin, J.G. Grönvall & Co, Mattsson & Braune, W. Kjellberg & Co, Corin Lindhult & Co och J.A. Kjellberg & […]

  6. […] J.G. Grönvall & Co […]

  7. […] James Dickson & Co var under en stor del av 1800-talet en av Sveriges allra största brädexportörer och också ett stort rederi. Under många år med start vid mitten av 1840-talet det allra största segelfartygsrederiet i konkurrens med J.G. Grönvall & Co. […]

  8. […] från mitten av 1840-talet till omkring 1870. 1853 lämnade Wilhelm Röhss d.ä. rederifirman J.G. Grönvall & Co som därefter drevs av Elis Fr. […]

  9. […] Dickson & Co, 2 977, 3 702, 3 273 J.G. Grönvall & Co, 2 490, 2 537, 2 700 J.A. Kjellberg & Söner, 1 202, 1 461, 691 Gustaf Melin, 1 033, 943, 847 […]

  10. […] denna period på 1800-talet böjar ångfartygens segertåg på riktigt. J.G. Grönvall & Co (inklusive efterföljaren Rederi AB Göteborg) och James Dickson & Co som dominerade […]

Kommentera