Byggd på varvet Terra Nova. Om 236 läster,och med 28 kanoner samt en besättning på 110 personer.
1:a resan, till Kanton, 27/12 1746 – 25/8 1748
Kapten: James Maule
Superkargörer: Arthur Abercromby, Peter von Kampe, Magnus Bogman, Abraham Hülphers
Seglade ut tillsammans med Götha Leijon. De två var de första fartygen som seglade ut under Svenska Ostindiska Kompaniets andra oktroj 1746 – 1766. De båda fartygen lämnade Göteborg samma dag men Götha Leijon återkom tio månader senare.
De största köparna av te på auktionen 1748, namn, dlr smt, andel
Niclas Sahlgren, 230 609, 23%
Colin Campbell, 118 366, 12%
Arthur Abercromby, 105 075, 10%
Ostindiska Kompaniet, 79 377, 8%
James Adam Coppinger, 73 497, 7%
Christian Arfvidsson, 51 521, 5%
J.H. Nissen, 36 824, 4%
A. Hasselgren, 33 050, 3%
Nils Ström, 27 471, 3%
J. Keller, 27 150, 3%
R. Parkinson, 25 378, 2%
J. Ölisch, 25 077, 2%
G. Barry, 22 761, 2%
Thomas Anderson, 18 445, 2%
J. Jung, 17 123, 2%
Abraham Grill, 16 842, 2%
Scholl Hindon, 15 698, 2%
De största köparna totalt på auktionen 1748, namn, dlr smt,
Niclas Sahlgren, 254 834
Colin Campbell, 129 339
Arthur Abercromby, 116 555
Ostindiska Kompaniet, 79 377
James Adam Coppinger, 96 370
Christian Arfvidsson, 66 764
J. Ölisch, 42 632
A. Hasselgren, 39 037
J. Keller, 38 995
Abraham Grill, 38 851
J.H. Nissen, 36 824
Nils Ström, 27 471
R. Parkinson, 26 675
G. Barry, 22 761
J. Jung, 21 092
Thomas Anderson, 18 445
Scholl Hindon, 15 698
J. Hall, 15 210
Niclas Sahlgren och Colin Campbell var stora investerare i Ostindiska Kompaniets andra oktroj tillika direktörer. Arthur Abercromby var superkargör. James Coppinger var bland annat superkargör för SOIC på en resa med Drottningen men han var kanske framförallt inköpare av te för den mäktiga irländska handelsmannen Charles Hennessy i Oostende som var gift med hans faster Mary Coppinger. Arthur Abercromby agerade bland annat som ombud för Antwerpen-firman J.J. Moretus.
Arvid Hasselgren (född i Uddevalla) var grosshandlare i Stockholm, men hans bröder drev också den stor handelsfirman Hasselgreen i Amsterdam. Nils Ström från en av Göteborgs mest betydande handelsfamiljer, superkargör och senare direktör i Ostindiska Kompaniet under tredje oktrojen. Han var i sitt första äktenskap också svåger med Niclas Sahlgren. Johan Henrik Nissen var superkargör och släkt med flera andra superkargörer och investerare i kompaniet. Christian Arfvidsson var storhandelsman, skeppsredare samt investerare i Ostindiska Kompaniet (en av de stora delägarna under tredje oktrojen).
Andra personer med anknytning till Ostindiska Kompaniet som återfinns bland inköparna år 1748 var bl.a. Gerard Barry (superkargör), M. Verbecke, Abraham Grill (direktör i Ostindiska Kompaniet med anknytning till släktingars handelshus i Stockholm och Amsterdam), Thomas Anderson, G.H. Conradi, Niclas Jacobson (bl.a. ombud i Paris för C Arfvidsson och släkt med både Arfvidsson och Ström), A. Gothéen, S.J. König och William Chalmers d.ä.. Thomas Anderson kan också räknas dit då Andreas (Anders) Andersson som senare blev direktör i Ostindiska Kompaniet troligen var hans son.
Prins Gustaf användes efter återkomsten inte mer av Ostindiska Kompaniet utan fördes till Cadiz där fartyget såldes år 1751 enligt brevväxling mellan Anders Plomgren och Charles Irvine. Agent för försäljningen var firman Carew & Langton.
Källor: Linus Askenfelt, Auktioner på Svenska Ostindiska Compagniets laster 1748 och 1758 – varor, värden och köpare, Forum Navale nr 73-2017
3 svar på ”Prins Gustaf”