Byggt på varvet Terra Nova. Om 310 läster och med 28 kanoner samt en besättning på 120 personer.
1:a resan, till Kanton, 27/12 1746 – 20/6 1749
Kapten: Bengt Askbom
Superkargörer: Stephen Kniper, Daniel Vignaulx, Jean Baptiste Croisier, Sven Norman
Resan beskriven av Carl Fredric von Schantz och också av Carl Johan Gethe. Dessutom finns en dagbok an andre styrman Carl Gustav Ekeberg.
Schantz Beskrivning av en resa till Kanton 1746-1749 är en handskriven dagbok från ostindiefararen Götha Leijons resa till Kina.
Gethes dagbok är en handskriven dagbok som skildrar ostindiefararen Götha Leijons resa från Stockholm till och från Kanton åren 1746–49. Den innehåller utförliga beskrivningar av Cádiz, Kanton, Tenerifffa och Java. Där finns också skildringar av kinesiska seder och bruk, det kinesiska språket, skeppsfart, djur och växter i Kanton. Verket innehåller också 20 kolorerade planschblad med avritningar av fiskar, frukter, insekter, skeppstyper och förtoningar av kuststräckor, samt en kolorerad karta över Kantons inlopp.
2:a resan, till Surat och Kanton, 8/4 1750 – 26/6 1752
Kapten: Daniel Shierman
Superkargörer: John Irvine, Anders Gotheen, Michill Verbecke (Michel Verbeke), John Chambers, Joh. Fredr. Pettersson
Resan beskriven av Christopher Henric Braad som var skeppsskrivare ombord och skrev en sjöjournal samt en beskrivning ihop med 2.e styrman Baltzar Grubb. 1:e styrman George Elphinston skrev också en dagbok.
3:e resan, till Kanton, 23/12 1752 – 1/7 1754
Kapten: Charles Chapman
Superkargörer: Gabriel Beijer, Fredr. Wilh. König, Gustaf Gabriel Loodh, Friedrich Habicht
Efter Ostindiska Kompaniet
Fartyget Götha Leijon såldes av Ostindiska Kompaniet. Troligtvis till Arfvidsson & Söner som ägde skeppet år 1759 tillsammans med någon person vid namn Lundvall.
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
9 svar på ”Götha Leijon”