Byggd på på varvet Terra Nova. På 260 läster med 22 kanoner en besättning på 120 man.
1:a resan, 14:e expeditionen, till Kanton, 30/1 1746 – 8/9 1747
Kaptener: Erik Moreen, Friedr. Petersen (sannolikt Fredrik Pettersson)
Superkargörer: John Metcalf, Gabriel Beyer, Carl Kåhre, Olof Ström, Volrath Tham
Total insatt kapital för denna expedition var 1 241 541 dlr smt. Utdelning på Insatt kpital för Freeden var 20% och för den andra båten som ingcik i samma expedition, Cronprinsessan Lovisa Ulrica, var den 24%.
Resan finns bland annat beskriven i en sjöjournal som kan vara skriven av Fr. Petterson eller av 1:e styrman Rundsten.
2:a resan, till Kanton, 20/2 1748 – 11/7 1749
Kapten: Carl G. Lehman
Superkargörer: Olof Ström, Volrath Tham, John Irvine.
Restider med datum och plats
20/2 avseglar från Göteborg
13/8 anländer till Kanton efter 159 dygn från Göteborg
30/1 avseglar från Kanton efter 165 dygn
11/7 anländer till Göteborg efter 162 dygn från Kanton
Hela resan: 1 år, 4 månader och 21 dagar
Denna resa finns beskriven i en dagbok av Carl Gustaf Ekeberg, i en dagbok skriven av Johan Fredrik Dalman samt en karta över ”Strat Sunda” gjord av skeppspredikant Gustaf Fredrik Hjortberg.
Efter tiden i Ostindiska kompaniets ägo
Seglades 1750-51 till Cadiz med Carl Gustaf Ekeberg som kapten och såldes där.
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
5 svar på ”Freeden”