Cronprinsessan Lovisa Ulrica

På 320 läster, utrustad med 24 kanoner och med en besättning 120 man. Byggplats och byggår okända.

1:a resan, 14:e expeditionen, till Kanton, 30/1 1746-6/10 1747

Kaptener: Carl Johan Treutiger, Thomas Ouchterlony
Superkargörer: William Elliot, Nicolas Heegg, Hans Philip Uhrlander, Adr. de Bock, Charles Bratt

Total insatt kapital för den 14:e expeditionen var 1 241 540 dlr smt. Förutom Cronprinsessan Lovisa Ulrica deltog skeppet Freeden i expeditionen. Utdelningen på insatt kapital var 24% för Cronprinsessan Lovisa Ulrica och 20% för Freeden.

2:a resan, till Kanton, 27/12 1748 – 5/7 1750

Kapten: Erik Moreen
Superkargörer: Peter Teodor König, Christian Tham, Charles Bratt, Elias Hilleström.

Denna resa är kommenterad av Christian Tham i hans skrift, Utdrag af mitt lefnadslopp samt 8 resor till China:

1748 den 27 december gick jag åter till Siös ifrån Götheborg med Skeppet Louisa Ulrica som andra Supercargo, och kommo den 26 Januari åhr 1749 till Cadiz, afsäglade därifrån den 1 marty, passerade Cap den 17 may, in i Strat Sunda den 3 july, den 6 augusti till Macao, och den 11:e till Canton, hwarifrån vi efter slutat lastning avgingo den 22 December samma åhr. Den 16 januari avseglade från Princesöen, och passerade Cap den 11 marty, och den 1 april öen Assention, hwarest vi fångade 45 stycken Skilpaddor. Den 20 maj  arriverade lyckeligen till öen Fayal, och afsäglade därifrån den 4 Juny, och kommo lyckeligen till Götheborg den 5 July 1750.

Princesöen är ön Panaitan i Sundasundet, Assention är Ascension och Fayal är Faial i Azorerna.

Resan finns också beskriven i en journal sammanställd av Erik Moréen efter hemkomsten samt en sjöjournal som kan ha skrivits av 2:e styrman Johan Holm med tillhörande rulla som kan ha skrivit av skrivaren J.H. Ross.

På resan medföljde superkargen William Eliott som passagerare tillsammans med sin dräng Magnus Hegström. De blev kvar i Kanton

Cronprinsessan Lovisa Ulrica

Siktad vid Vinga. Swenska Ost-Indiska Compagniets fartyg »Cronprinsessan Lovisa Ulrica« har lämnat Göteborg och passerar Vinga vid middagstid den 27 december 1748. Bilden är en akvarell från kapten Moréens journal, något beskuren. Foto: Alexis Daflos, Kungl Hovstaterna

Efter Ostindiska Kompaniet

Cronprinsessan Lovisa Ulrica såldes till redare i Göteborg. 1759 ägdes fartyget av firman P. Bagge & Hall under namnet Lovisa Ulrica.


Upptäck mer från Göteborgs historia

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.