Byggd 1743 på Stora Stadsvarvet, 387 läster, 27 kanoner, 140 mans besättning. Byggmästare Johan Holm. Ritningen är från 1761.
1:a resan, 15:e expeditionen, till Kanton, 13/2 1746 – 24/1 1748
Kaptener: Peter (PIeter) Dens, Wilh. H. Oldekop
Superkargörer: Gerrad Barry (Gerard Barry), Jacob Greiff, Walter Campbell, Fredrik Wilhelm König, Michill Verbecke (Michel Verbeke)
Från resan finns en journal skriven av kadett Israel Reinius och en sjöjournal skriven av Jacob Habicht men redigerad av C.H. Braad,
2:a resan, till Kanton, 19/12 1749 – 18/6 1751
Kapten: Fredrik Pettersson
Superkargörer: Nicolas Heegg, George Kitchin, Friedr. Wilhelm König, N.N. Hyllegren.
Exempel på månadslöner på denna resa, tjänst, dlr smt per person
1 Kapten, 100
4 Styrmän, 30-80
1 Högbåtsman, 36
1 Högbåtsmanmath (mate), 22
1 Timmerman, 48
3 Timmermän, 22
1 konstapel, 30
1 konstapelmath, 18
4 kvartermästare, 20
1 bödker (tunnbindare), 24
1 smed, 20
2 lärstyrmän, 20
4 kadetter, 14
1 buteljör, 24
1 buteljörmath, 18
1 hovmästare, 20
1 segelmakare, 26
1 segelmakarmath, 18
2 kockar, 24
1 kypare, 22
1 skeppspredikant, 24
1 förste fältskär, 48
2 fältskärer, 22
1 skeppsskrivare, 20
108 gemena (besättningsmän), 14
Från resan finns en bevarade sjöjournal skriven av 3:e styrman Carl Nordberg och redigerad av C.H. Braad.
3:e resan, till Kanton, 23/12 1752 – 3/7 1754
Kapten: Johan Rundsten
Superkargörer: George Kitchin, Anders Gadd, Elias Hilleström, H. Coopman.
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
6 svar på ”Cronprinsen Adolph Friederic”