Anmäldes 28 november 1710 som utrustad kaparhuckert. Delägare var Anders Nilsson Cederflycht, Johan Casper Habermann, Nils Greif (Greiff), Berendt Örtegren, Johan Andris Olbers, Olof Häger och Sven Pijhl. År 1716 ägdes huckerten av And. Dittmar, J.C. Habermann, Hans Wennerstierna och Johan von Minden med en fjärdedel var. Nils Greiff var gift med en syster till Niclas Sahlgren och deras son Jacob Greiff var superkargör.
Befälhavare ombord var Tage Lewerentz år 1710 följd av Magnus Ramdahl och Daniel Terlon år 1711 och 1712, Besättningen var mycket blandad under Terlons befäl, kocken kom från Stettin, kajutvakten från det finska Nyland, fyra matroser var fransmän, en var engelsman eller skotte, resten tyskar från Cuxhaven, Stade, Wismar och Stettin. Terlon själv var fransman.
1715-16 var Matthias Scheel kapten ombord och 1717 var det Erik Sparrman. Under den senares befäl råkade huckerten i strid med danska örlogsfartyg, erövrades av dessa och togs som pris till Norge.
Hukaren, även kallad huckert, var ursprungligen en holländsk fartygstyp, från början främst använd till fiske. Senare under 1700-talet användes fartygstypen även som handelsfartyg. Den korta mesanmasten och den råriggade stormasten nära midskepps är typiska för huckertar som också kunde ha tre master.
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
4 svar på ”Västgöten”