Advertisements

Upptäck historien - Familjerna, företagen och handelshusen

Chapman – kapare och fartygsbyggare

Del 9 av 12 i serien Kapare och pirater

Den brittiske sjöofficeren Thomas Chapman (1683-1769) fick 1715 ett kaparbrev av den svenske kungen. Han hade då från 1714 tjänstgjort i den svenska marinen posterad i Stralsund. Samma år han fick kaparbrevet fick han en tjänst i Göteborgseskadern (flottan i Göteborg). 1717 var han kapten ombord på fregatten Fredrik som lånades ut till Lars Gathenhielm för kaperiverksamhet. Innan han kom i svensk tjänst hade han i brittisk tjänst bland annat varit med om erövringen av Gibraltar år 1704.

Thomas Chapman är väl inte speciellt känd, men hans yngre son, Fredrik Henrik Chapman (1721-1808) är däremot mycket känd. Han var verksam vid skeppsvarv i Göteborg 1744-1750, bland annat grundade han Varvet Kusten tillsammans med bland annat Peter Samuelsson Bagge. Varven i Göteborg under 1700-talet sysslade i stor utsträckning med underhåll av Ostindiska kompanietsfartyg och med byggen av mindre skepp för främst sillexporten. Han var underskeppsbyggmästare i Karlskrona 1757-1760, skeppsbyggmästare i Stralsund 1760-1762, dito på Sveaborg 1762-1764 och överskeppsbyggmästare i Stockholm från 1764 och alltsedan början av 1780-talet åter i Karlskrona där han lät bygga Skärva herrgård. Fredrik Henrik Chapman adlades 1772 med namnet af Chapman. Han är känd som konstruktören av en lång rad skepp, för att ha omorganiserat och moderniserat skeppsbyggeriet i Karlskrona och mycket annat.

Genom honom är också konstruktionen av ett av Göteborgs många kaparfartyg känd. Nämligen den av Nils Schruuf (adlad Gyllenschruuf) ägda kaparfregatten Neptunus som byggdes 1714 i Holland. Neptunus var en snabbseglare som kunde komma upp i 16 knop.

 

Fredrik Henrik af Chapman

Fredrik Henrik af Chapman. Litografi av Alexander Clemens Wetterling.

F.H. af Chapman ritade förmodligen också några av Ostindiska kompaniets skepp. Ett som är känt att han ritade var Cron Prins Gustaf som gjorde 6 resor under åren 1767-86. Vilket var som byggde Cron Prins Gustaf är okänt. Två skepp byggdes i Karlskrona (där Chapman länge var chef) och tre skepp är kända som byggda i Göteborg. Därav två på Varvet Viken och ett på Gamla varvet. Naturligtvis ritade han en rad örlogskepp, både fregatter och linjeskeppsom byggdes vid Karlskronavarvet.

Thomas Chapmans äldre son, Charles Chapman, gjorde för sin del karriär i Ostindiska kompaniet och genomförde 6 resor som kapten mellan 1752 och 1778.
Serienavigation<< Sjöblad – amiraler och kapareJohn Norcross >>
Advertisements

8 Responses to Chapman – kapare och fartygsbyggare

  1. […] 1749 anlade han tillsammans med skeppsbyggmästaren Fredrik Henrik Chapman väster om Gamla varvet ett nytt varv, vilket kallades än Vikens varv, än Baggens varv och […]

  2. […] Chapman – kapare och fartygsbyggare […]

  3. […] Charles Chapman Superkargörer: Jacob Greiff, Friedr. Wilh. König, Gustaf […]

  4. […] Charles Chapman Superkargörer: Andreas Gotheen, John Chambers, Abraham Hülphers, Just. C. […]

  5. […] Charles Chapman Superkargörer: Henric König P:son, Carl H. […]

  6. […] Charles Chapman Superkargörer: Henric H. af Ditmer, Olof […]

  7. […] varvet. 1768 övertogs varvet av en ny grupp ägare bestående av bl.a. Fredric Henric af Chapman, Wilhelm Chapman, familjen Grill, familjen Küsel, Wahrendorff, Lars Bogeman samt Joachim Neuendorff. Såväl Küsel […]

  8. […] efter sig och dessutom står staty i vår stadsdel. Ett snabbt svar är att det inte var endast en Chapman utan tre olika Chapmän. Alla bodde i Majorna på 1700-talet och var knutna till sjöfarten på ett eller annat vis. Ett […]

Kommentera