Bergslagernas Järnvägsstation i Gullbergsvass uppfördes 1879–1881 för Bergslagernas Järnvägar (BJ), efter ritningar av bröderna Axel och Hjalmar Kumlien. Axel Kumlien hade uppdrag att rita alla bolagets stationer. Philip Jacob Rapp var byggmästare, och det symmetriskt gestaltade tvåvåningshuset fick en placering med sin långsida utefter spåren. Stationsbyggnaden invigdes den 1 oktober 1881. Förutom för Bergslagsbanan kom byggnaden även att användas som station för Västkustbanan och för Göteborg-Borås Järnväg.
Från början var stationshuset uppdelat med vänthallar för 1:a, 2:a och 3:e klass resenärer samt en restaurang. År 1906 ändrades huvudtrappans lopp upp till första viloplanet. Korridorsystemet, som ursprungligen låg direkt innanför huvudfasaden och som band ihop vestibulen med tredje klassens vänthall, fick 1913 en pendang på motstående sida. Vid detta tillfälle flyttades även biljettkontoret ytterligare bakåt in i lokalen. På en ritning från 1931 framgår ytterligare en förändring i bottenvåningen då korridoren flyttades in till byggnadens mitt.
1930 flyttades passagerartrafiken på Bergslagsbanan över till Göteborgs centralstation men godstrafiken blev kvar. 1948 när BJ förstatligades blev Bergslagernas Järnvägsstation kontorslokaler för Statens Järnvägar (SJ) och senare även åt Banverket. Huvuddelen av BJ:s bangård blev kvar (informationen om detta på Wikipedia är bevisligen fel då bangården finns med på flygfoton från 1960-talet). När SJ bolagiserades år 2000 flyttade fastighetsbolaget Jernhusen in i byggnaden.
Vid totalrenoveringen av byggnaden 2001 togs snickerier, gjutjärnspelare, stuckaturer, spegeldörrar och andra originaldetaljer fram. Entréhallen, huvudtrapphuset och några övriga mindre byggnadsdelar rekonstruerades till ett äldre eller ursprungligt utförande. Gamla väggmålningar och fasader återställdes till sitt ursprungsskick och byggnaden anpassades för nya hyresgäster.
Idag är byggnaden ihopbyggd med ett stor modernt höghus och används som kontorsbyggnad av Västra Götalandsregionen.