Bergslagerna Järnvägar började byggas 1871. Linjen Göteborg-Falun stod var helt klar 1879. 1881 stod stationen och bangården på Gullbergsvass i Göteborg klara. Ett förbindelsespår till Södra Hamnbanan med anslutning vid Lilla Bommen anlades också. Stationen var från 1888 också station för Göteborgs-Hallands Järnväg (GHJ) och från 1891 station för Göteborg-Borås Järnväg (GBJ).
Fram till 1930 hanterade bangården all trafik på Bergslagernas Järnvägar till Göteborg men 1930 flyttades passagerartrafiken till Centralstationen medan SJ:s godstrafik flyttades till BJ:s bangård. BJ:s bangård hanterade även godstrafiken på Göteborg-BoråsJärnväg (GBJ). Från 1941 ägde GDG, dotterbolag till BJ 22,4% av ASG. 1947 förstatligades BJ och 1948 sammanlogs bolaget med SJ. Därmed blev också ASG som drev en omlastningsterminal vid bangården i praktiken ett dotterbolag till SJ. SJ ägde sen tidigare 45,1% av företaget.
I början av 2000-talet flyttade ASG som då bytt namn till DHL ut från terminalen i Gullbergsvass. Spåren fram till Bergslagsbanan station var då redan rivna men fanns kvar öster om DHL:s terminal.
Efter 2015 har spåren öster om terminalen (Hallarna i Gullbergvass) också rivits upp.