Aktiebolaget Bil & Truck grundades 1929 i Göteborg av Einar Hellsén, som också blev verkställande direktör 1930 då firman ombildades till aktiebolag. Företaget hade först sin verksamhet på Nils Ericsonsgatan 12. Ursprungligen sålde bolaget Volvobilar och Penta båtmotorer. Bolaget hade även ett komplett lager av reservdelar för Chevrolet samt många andra bilmärken.
År 1939 uppfördes en modern fastighet vid Odinsplatsen 9 i kvarteret Lützen på Stampen, med kontor, utställningslokaler och lager samt verkstäder på en yta av 10 000 kvadratmeter. Där fanns även ett garage som rymde cirka 350 bilar. Vid Friggagatan 22 hade Bil & Truck även en verkstad för service och reparationer av enbart lastbilar och bussar. Vid Stadsskrivaregatan ute i Marieholm, i en lokal på cirka 1 200 kvadratmeter, fanns företagets leveransavdelning inrymd och därifrån levererades alla sålda bilar, bussar och traktorer. Bolaget höll sig också med två egna bärgningsbilar i tjänst dygnet runt.
Företaget sysselsatte år 1939 cirka 150 personer och 1948 fler än 300 personer.
På 1940-talet öppnades en filial i Kungsbacka, vid genomfartsvägen mot Varberg. Lokalen var på 1 500 kvadratmeter. En Shell-bensinstation var på framsidan knuten till anläggningen.
I juli 1963 köptes AB Bil & Truck av Investment AB Promotion och en kort tid efter det flyttade företaget från Odinsplatsen och Friggagatan till Färgeri AB Levantens tidigare lokaler i Almedal.
År 1967 bildade AB Volvo dotterbolaget AB Volvator. Detta företag köpte senare upp AB Bil & Truck som under 1970-talet blev ett dotterbolag till Volvator. 1972 ägde Volvator 25% i AB Bil & Truck och 1976 100%. AB Bilia grundades i Stockholm som en sammanslagning mellan flera olika bilförsäljningsföretag i framförallt Stockholmsområdet som sålde Volvobilar. Storägare i företaget var familjerna Billengren, Hagman, Fallai, Torssell och Åberg. 1972 hade AB Volvator köpt 40% av företaget och 1976 var bolaget helägt av AB Volvator. En tid efter detta övertog moderbolaget namnet AB Bilia. 1971 hade Bilia 740 anställda och AB Bil & Truck 770.
År 1984 ändrades namnet på företaget till AB Catena i samband med en börsnotering. 1986 fusionerades AB Catena med Säfveåns AB. Säfveåns dotterbolag Probo, Ekman & Co, Fastighets AB Bohus samt Fagerberg var fortfarande dotterbolag till Catena år 1992. Samma år var också Catena en av de större ägarna i Bilspedition (numera Schenker) som då också ägde kylrederiet Cool Carriers (tidigare Saléns, senare NYK Cool) och Atlantic Container Line (ACL, idag ägt av Grimaldi Group). 1988 hade Catena AB 5 300 anställda och AB BIl & Truck var ett dotterbolag.
AB Catena bytte 1997 namn till AB Bilia efter att de rörelsedrivande dotterbolagen sålts eller avvecklats. Andelen i Bilspedition, som nu hette BTL, såldes till Finnlines Oy samma år. Fastighetsdelen knoppades av under namnet Catena år 2006. Huvudägare i Bilia är idag Mats Qviberg via bland annat Investment AB Öresund. Huvudägare i Catena är familjen Paulsson via Backahill AB.
Företaget fick återigen namnet Bilia under 1997 och hade då försäljning av personbilar, lastbilar och entreprenadmaskiner i elva länder. AB Volvo köpte 2003 ut Lastbilar och entreprenadmaskiner. Efter det har Bilias verksamhet koncentrerats till personbilar och lätta transportbilar, och på senare år utökats med ett stort antal förvärv, bl.a. Toyota- och BMW/MINI-verksamheter i Sverige och BMW/MINI-verksamheter i Västeuropa. Bilia har fortfarande verksamhet i Almedal och äger dessutom bolaget Sevonia AB som en gång i tiden grundades av Säfveåns AB som dotterbolag.
Andra källor:
- Forsgren & Forsgren, Vem äger vad i svenskt näringsliv, 1972
- Forsgren, Vem äger vad i svenskt näringsliv, 1976
- Sveriges 500 största företag 1972