Vid mitten av 1700-talet var Svenska Ostindiska Kompaniet det största rederiföretaget i Göteborg mätt i antal läster. Därefter följde en lång rad handelshus med intressen i exportverksamhet av olika slag. En del av dem hade koppling till sillindustrin och en del till reexport av te.
Största redare 1759, huvudredare, antal fartyg, lästetal
Ostindiska Kompaniet, 3, 1 150
Peter Bagge, 7, 870
Hard. & Nic. Matzen, 11, 857
Christian Arfvidson, 5, 614
John Hall, 3, 429
El. Åman, 4, 255
Sahlgren, 2, 336
Schale, 3, 235
Magnus Ahlroth, 5, 209
Johan Buscks sterbhus, 171
Det fanns tre riktigt stora skepp, Lovisa Ulrica på 310 läster med P. Bagge & Hall som huvudägare, Götha Leijon på 300 läster med Arfvidson som huvudägare och Hoppet på 280 läster som ägdes av Sahlgren, Bagge & Wilson, N. Matzen och Paul Skoling. Samtliga tre hade tidigare varit ägda av Ostindiska Kompaniets andra oktroj.
Dessutom fanns det ytterligare två skepp på över 100 läster, Fru Elisabeth på 104 läster och ägt av Christian Arfvidson samt Fiskaren på 140 läster och ägt av Grönländska Kompaniet. Huvudägare i Grönländska Kompaniet var Peter Bagge. Grönländska Kompaniet hade två fartyg på sammanlagt 190 läster. De är i tabellen inkludera bland Peter Bagges skepp.
Johan Busck var svåger till Lars Gathenhielm och hans fru Ingela Gathenhielm som var några av de större redarna i början av 1700-talet. Matzen, Bagge, Arfvidson, Ahlroth och Schale var nära släkt med varandra.
Största redare 1766, huvudredare, antal fartyg, lästetal
Ostindiska Kompaniet, 2:a, 4, 1 714
Nic. Matzen, 14, 1 222
Vol. von Öltken, 9, 964
Ostindiska Kompaniet, 3:e, 2, 830
Christian Arfvidson, 7, 574
Samuel Bagge, 1, 321
H. Beckman & Co, 3, 247
Martin Holterman, 3, 212
George Bellenden & Co, 3, 177
Det ensamma skeppet som Samuel Bagge (son till Peter Bagge) ägde var troligen Lovisa Ulrica.
Såväl Martin Holterman som George Bellenden hade intressen i Ostindiska Kompaniets handel.
Källor: Abraham Hülphers bok Resa genom rikets södra provinser 1759 som jag dock inte läst utan jag har haft tilgång till uppgifterna genom Per Forsbergs bok Större skeppsägare i Göteborg 1782-1820. Den boken är min andra källa. Per Forsberg har dock gjort flera fel vid sin sammanräkning av huvudägare och antal fartyg år 1759. Han har blandat ihop Benjamin Bagge och Peter Bagge samt missat att Peter Bagge också var huvudägare i Grönländska Kompaniet. Vidare har han missat flera av de fartyg i vilka Harder & Niclas Matzen var delägare samt totalt missat Sahlgren.
Tabellen för 1766 är sammanställd av Forsberg och kan innehålla liknande fel. Han har exempelvis skrivit N. Beckman & Co vilket måst avar fealktig då ingen känd handlare med det namnet fanns. Sannolikt är det H. Beckman (H.J. Beckman) som åsyftas så jag har ändrat till det.