Svenska Orient Linjen

I augusti 1911 började Broströms intressera sig för att starta en linje till Medelhavets östra delar samt upp i Svarta Havet. Bara några månader senare, i oktober, var trafiken på denna linje i gång under namnet Svenska Orient Linien (SOL) men under moderbolaget Tirfings regi. Trafiken blev framgångsrik men kortvarig p g a första världskriget vilket ledde till att trafiken lades ner under åren 1914-19.

När trafiken kom igång igen skedde det under det nybildade dotterbolaget Ångfartygs AB Sverige-Levanten. Detta rederi tillfördes ett antal av Broströms äldre ångfartyg. 1927 ombildade verksamheten igen då Sverige-Levanten lades ner och Svenska Orient Linien återkom som en linje ingående i Tirfing.

1957 bröts SOL ut ur moderbolaget Tirfing och bildade ett fristående rederi inom Broströmkoncernen. Nu fick rederiet eget skorstensmärke efter att tidigare haft samma som Tirfings övriga fartyg.

SOL kom att bli en del av Rederi AB Broström vid bolagets ombildning 1978 då bolagets fartyg åter fick Tirfings gamla skorstensmärke. SOL:s linjenät gick till hamnar i Medelhavet men man drev under en tid även linjen Boomerang Line mellan Sydamerika/Västindien och Australien. Denna trafik lades ner 1960. SOL fick också ansvaret för det kylfartygsrederi, Atlanttrafik, som Broströms och Trelleborgs Ångfartyg/Malmros ägde gemensamt.

När Broströms verksamhet togs över av Transatlantic 1984 började en tid av snabba ägarbyten för SOL. Bolaget blev en del av Bylock & Nordsjöfrakt, Skärhamn, för att 1997 knoppas av till ett fristående börsnoterat rederi.

Kommandobryggan

För källor se artikeln om Broströmskoncernen.

SOL

SOL:s skorstensmärke 1911-1957 samt 1978-84

SOL

SOL:s skorstensmärke 1957-1978

MS Timmerland

MS Timmerland, byggd 1956


Upptäck mer från Göteborgs historia

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

4 svar på ”Svenska Orient Linjen”

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.