Poona var ett danskt lastfartyg på 10 200 dwt som byggdes 1952 för danska A/S Det Østasiatiska Kompagni (ØK). Den 15 juli 1971 låg fartyget i Göteborgs hamn, närmare bestämt i Lundbyhamnen ungefär där SVT-byggnaden finns idag. Fartygets lastades med stålbalkar efter att tidigare ha lastats med 36 ton natriumklorat i hundrakilosfat och 600 ton rapsolja i tvåhundralitersfat. Faten med rapsolja och natrumklorat var i samma lastrum som nu också skulle får en last av stålbalkar.
En stålbalk kom i svängning och punkterade minst ett fat med natriumklorat och minst ett fat med rapsolja. Innehållet i faten rann ut och blandades. En balk som stötte emot fartygsskrovet eller golvet i lastrummet orsakade gnistor som antände oljan. Branden gjorde att natriumkloratet sönderdelades varvid fritt syre skapade som medförde att det blev en explosiv brand. Efter några minuter kom flera explosioner i tät följd. Tunga luckor kastades ner på kajen och delar flög flera hundra meter.
Vid explosionen dödades en besättningsman och tre hamnarbetare, varav en befann sig på kajen och träffades av en flygande lastlucka. Trä splittrades på Götaälvbron. Fönsterrutor krossades i Brämaregården och skyltfönster på Herkulesgatan krossades. Så långt bort som i Brunnsparken flög tegelpannor omkring och orsakade personskador.
Brandbekämpningen blev komplicerad dels på grund av den våldsamma branden, dels på grund av att det även fanns karbider i fartygslasten som förhindrade användning av vatten som släckmedel eftersom acetylen då skulle utvecklas och förstärka branden ytterligare. Först den 19 juli var branden släckt och därefter pågick eftersläckningsarbetet i 10 dygn.
Explosionen var de andra allvarliga olyckan i Göteborgs hamn samma år för den 14 maj samma år skedde en explosion ombord på tankfartyget Samnanger som låg inne för underhåll och reparation på Eriksberg. Den olyckan förorsakade tio personers död men är betydligt mindre omskriven.
Poona sålde efter branden till Stena Metall för upphuggning.