Göteborgs-Hallands Järnvägs AB bildades 1885 av bl.a J.J. Ekman, Olof Wijk, Theodor Mannheimer, Wilhelm Röhss och P. Andréen. Ägarna ingick i den krets som också ägde Bergslagernas Järnvägar AB och fick därför BJ:s station som ändstation i Göteborg.
Järnvägen som gick mellan Göteborg och Varberg där den anslöt till Mellersta Hallands Järnväg (MHJ) stod färdig 1888. Banan knöt ihop Bergslagsbanan med södra Sverige och 1892 gick första tåget från Göteborg hela vägen till Helsingborg.
1896 inlöstes företaget av staten tillsammans med alla andra bolag som drev och ägde järnvägsträckor på det som efter statens övertagande fick namnet Västkustbanan. Banan förstatligades samtidigt som Mellersta Hallands järnväg, Skåne–Hallands järnväg (SHJ), Landskrona–Engelholms järnväg (LEJ), och Malmö–Billesholms järnväg (MBJ).
Läs också:
- Bergslagernas Järnvägar AB
- Smalspårsdominanten VGJ
- Göteborg-Borås Järnväg
- Nora Bergslags Järnväg
- Gävle-Dala Järnväg
- Göteborg-Särö Järnväg
- Mora-Vänerns Järnväg
- Göteborg–Tingstad–Sannegårdens Järnväg
- Rösereds Järnväg
- Långedragslinjen
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.