Grundades 1907 som Motorfabriken Eck av Carl A. Eck. De första åren tillverkades bara mindre elmotorer men företaget var framgångsrikt och expanderade snabbt. 197 hade antalet anställda ökat till 500.
Företaget ombildades år 1917 till aktiebolag med ett aktiekapital av 4.000.000 kronor och med namnet Elektriska AB Eck med Conrad Mark, Ernst Krüger, C.M. Pinéus och George Seaton som delägare. År 1918 ökades aktiekapitalet till 6.000.000 kronor.
Från 1917 tillverkades även större enheter samt specialiteter som omformare och
oljeströmbrytare. Antalet anställda uppgick under åren 1917—21 till mellan
500 och 550. Tillverkningsvärdet till c:a 6 miljoner kronor per år. Natten mellan den 13 och 14 december 1924 förstördes dock det mesta av fabriken genom en stor brand, varefter bolaget likviderades. Fabriken återuppbyggdes 1925 och övertogs av Hugo Morén som drev den i mindre omfattning än tidigare under namnet Elektriska Motorfabriken Morén.
Företagets filialfabrik på Liljeholmen i Stockholm övertogs av Franklin Eck, son till Carl A. Eck under namnet Elektriska Motorfabriken Eck. Han drev fabriken intill 1931.
Moréns fabrik hade vid starten 1925 cirka 80 anställda och en omsättning på 0,6 miljoner kronor. efter andra världskriget hade antalet anställda stigit till omkring 150. På 1930-talet ombildades företaget till Elektriska AB Morén och övertogs av ASEA. Under 40-talet steg produktionen ytterligare. Svenska Apparatfabriken i Göteborg införlivades och sortimentet breddades.
På 1950-talet lade ASEA ner en stor del av produktionen i Partille och flyttade den till Västerås men fram till 1965 producerades apparater och ställverk.
Andra källor: A. Attman, Göteborgs stadsfullmäktige 1863-1962, 1963
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.