Bilägarnas Inköpsförening Göteborg

Vid Sveriges Trafikbilägares Riksförbunds kongress i Örebro motioneras om bildandet av ett hela riket omfattande inköpsförbund för bensin, oljor, gummi och driftsförnödenheter. Motionen bifölls enhälligt och den nya organisationen fick namnet Bilägarnas Inköpscentral (IC). Konstituerande föreningsstämma hölls i Stockholm den 20 augusti samma år. Från början ingick inte privatpersoner som medlemmar i organisationen utan främst droskägare och åkare. Den första styrelsen (interimsstyrelse) bestod av:

  • Omnibussägare Ernst Kihlberg, Stockholm (Roslags-Näsby) (ordf.)
  • Droskägare Casper Ehrenberg, Stockholm (sekr.)
  • Droskägare Adolf Rosenqvist, Kristianstad
  • Omnibussägare John Nilsson, Motala
  • Droskägare Charles Anders Eriksson, Göteborg
  • Droskägare Gustav Dalström, Borlänge
  • Anton W Andersson, Stockhol´m

Samma personer valdes senare till ordinarie styrelse med undantag av Anton W Andersson som istället blev revisor. Han ersattes av Anton Warenberg från Södertälje. Georg Larsson och Gustav Johansson, båda från Stockholm och E. O. Williamsson från Göteborg valdes till suppleanter.

Bilägarnas Inköpscentral blev därefter centralorganisation för det växande antalet lokala inköpsföreningar som bildades runt om i landet för att ta upp kampen med de multinationella olje- och däckföretagens truster och monopol. IC började 1927 köpa sovjetisk bensin från Nordiska Bensin AB. Bensinpriset sjönk i och med det från 38 till 24 öre per liter. IC började också sälja Gislaved-däck och introducerade en egen smörjolja under varumärket Indian.

Ett år senare köptes Nordiska Bensin AB upp av de multinationella företagen, som vill höja priset till 40 öre per liter. IC startade då egen import av sovjetisk bensin från Hamburg och lyckas därmed hålla bensinpriset på en relativt låg nivå, 30 öre per liter. Ett sovejtiskägt bensinföretag, AB Naftasyndikat, bildades år 1928 och förhyrde KF:s nybyggda importanläggningar. IC började köpa bensin från AB Naftasyndikat. 1932 är det dock slut med detta då storbolagen slöt ett kartellavtal med AB Naftasyndikat. För att krossa IC-föreningarna började storbolagen också med prisdumpning.

1935 invigdes ett avdelningskontor för IC i Göteborg. En tid efter detta öppnades bensinstation och verkstad på Odinsplatsen.

Kvinnor i Bilägarnas inköpsförening arbetar med gengasbilar på Odinsplatsen under andra världskriget. Public domain.

Den 22 mars 1945 bildades Sveriges Oljekonsumenters Riksförbund (OK). Medlemmar i den nybildade organisationen är Bilägarnas Inköpscentral (IC), Kooperativa Förbundet (KF), Svenska Lantmännens Riksförbund, Svenska Västkustfiskarnas Centralförbund (SVC) och Svensk Andelsfisk.

1951 började IC sälja det östtyska bilmärket IFA och 1955 började de sälja Hudson och IFA Wartburg. I början av 1950-talet hörde IFA till de mest sålda bilmärkena i Sverige.

År 1963 fusionerades IC och OK och år 1964 öppnade det nya företaget som nu bar namnet OK sitt första bilvaruhus under varumärket Biva. Bilföretagen vägrar till en början sälja bilar till Biva, men med hjälp av NO lyckas Biva tvinga dem att få köpa in bilar. Samma problem uppstår därefter med reservdelar men 1968 börjar OK importerar egna reservdelar till de bilmärken de säljer, främst Volvo, Saab och Volkswagen. Först 1975 öppnas ett Biva-varuhus i Göteborg genom inköp av ett existerande bilhandelsföretag.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.