Wilhelmsbergs Mekaniska Verkstad låg vid Göta älv på området Lundbyvassen som med start 1916 delvis grävdes ut för att 1922 bli Göteborgs frihamn. I slutet av 1800-talet hade hela vassområdet fyllts igen med muddermassor och annat.
Wilhelmsbergs Mekaniska Verkstad anlades 1872 och ägare var O.A. Bruhn, S. Svensson och C.W. Malmberg. På 1880- och 1890-talen hade företaget över 100 anställda
Wilhelmsbergs Mekaniska Verkstad var ett dels ett reparationsvarv för bogser- och kanalbåtar och dels ett nybyggnadsvarv som byggde bogserbåtar, färjor, ångmaskiner och ångpannor.
Varvet låg vid nuvarande kaj 101 i frihamnen. Företaget avvecklades 1915 i samband med anläggningen av frihamnen.
Källa: Artur Attman, Göteborgs stadsfullmäktige 1863-1962, 1963
PS. Wikipedia har i sin artikel om Wilhelmsbergs Mekaniska Verkstad förväxlat varvet med egendomen Wilhelmsberg i Örgryte som ägdes av Gustaf Rudolf Prytz.