Sven Almqvist

Sven AlmqvistSven Alexander Almqvist, född 12 dec. 1840 på Liljeholmen i Brännkyrka socken. Föräldrarna var garverifabrikören Olof Almqvist och Eva Karolina Lundberg. Dog 1931. Gift 28 sept. 1877 på Lindholmen, i Lundby socken, Göteborgs och Bohus län, med Agnes Elisabet Norrman, f. 21 okt. 1857, dotter till föreståndaren för Lindholmens mekaniska verkstad Karl Elis Norrman.

Sven Almqvist och hans fru fick 9 barn, Signe, Olga, Nils, Ernst, Karin, Aina, Göran, Harald och Ingrid. Sönerna Ernst och Harald utbildade sig till civilingenjörer. Men även döttrarna fick för tiden bra utbildningar på tekniska skolan i Stockholm (Nuv. Konstfack), lärare- och gymnastiska centralinstitutet i Stockholm. Sonen Nils dog vid 12-års åldern och sonen Göran begick självmord.

Olga Almqvist gifte sig med Erik Belfrage, Ingrid Almqvist gifte sig med hans bror Harald Belfrage, Karin Almqvist gifte sig med Åke Belfrage, ytterligare en bror, och då Olga dog gifte sig den yngre systern Aina Almqvist med Olgas tidigare man Erik Belfrage.

Han var elev i Maria folkskola, privata elementarskolan på Söder och tyska skolan i Stockholm; erhöll undervisning i svenska slöjdföreningens skolas första och andra avdelningar vintern 1854—55; murarelev vid nationalmuseumsbyggnaden sommaren 1856; bevistade som extra elev föreläsningarna vid teknologiska institutet vintern 1856—57. Järnkontorselev 1 aug. 1857 vid Motala verkstad, varest han arbetade i gjuteriet två och ett halvt år och lika länge i maskin- och filverkstaden; sändes 1862 till Köpenhamn för att biträda vid insättningen av maskineriet i danska fregatten »Tordenskiold»; ritare på Motala verkstads kontor nov. 1862—apr. 1868; ritare vid mariningenjörstaten 1 maj 1868—30 sept.

Arbetade från 1869 på vid Lindholmens Mekaniska Verkstad i Göteborg. Chef för varvet var då Karl Elis Norrman. Till en början arbetade hansom maskinkonstruktör vid men sedan chef för ritkontoret. 1877 blev han istället chef och överingenjör vid moderbolaget Motala Verkstäder. 1878 blev det en stor kris i företaget men han lyckades rädda företaget för en tid med hjälp av de goda affärskontakterna i Ryssland, speciellt med de framgångsrika Nobel-företagen. Tillsammans med Ludvig Nobel och överste Peter Aleksandrovitj Bilderling konstruerade Almqvist det första praktiskt användbara oljetankfartyget, avsett för Kaspiska havet, Zoroaster, levererat från Lindholmen 1878.

1891 gick bolaget till slut ändå konkurs, och de olika anläggningarna blev självständiga företag. Almqvist var därefter aktiv vid Lindholmen, först som verkställande direktör för aktiebolaget Lindholmens arrendatorer från 1892 samt för Lindholmens verkstadsaktiebolag från 1894 till 1906. Efter en dispyt med de nya ägarna av Lindholmen lämnade han företaget-

Därefter blev han delägare i och verkställande direktör för Göteborgs Nya Verkstads AB (senare Götaverken) från 1906 vilket han förblev till 1910. Han var därefter ordförande i styrelsen samt kassadirektör i samma företag 1910-1917.

Sven Almqvist var även styrelseledamot i ESAB (Elektriska Svetsnings AB) samt ordförande för Rosengrens kasssaskåpsfabrik.


Upptäck mer från Göteborgs historia

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.