Bröderna Arvidssons båtvarv i Pölsebo fanns 1887-1957. Det tycks ha varit det första egentliga yachtvarvet på västkusten och kallades senare ofta för Arvidssons söners båtvarv. Verksamheten började med att man byggde roddbåtar, kapproddbåtar och kanoter, så småningom även större båtar.
Varvet grundades av Svante Arvidsson (född 1852) men därefter drevs det av bröderna Erik, Anders, Axel, Sven och Karl Arvidsson som alla var födda mellan 1884-1896). Varvet kom med tiden att bygga allt fler livbåtar istället för fritidsbåtar. Varvet lades ner 1957 då Eriksbergs Mekaniska Verkstad ville bygga en ny torrdocka på platsen. Det är den docka som idag är småbåtshamn under den stora bockkranen.
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Bröderna Arvidssons Båtvarv på Hisingen startades 1881 av bröderna Svante och Gottfrid Amandus Arvidsson. Det var ett av de allra första lustbåtsvarven på västkusten. Verksamheten bedrevs först vid Kvillebäcken 1881–1894 och 1894–1916 vid Slottsberget. Varvet blev 1916 ett aktiebolag med verksamhet i Sannegården, vilken likviderades 1920 inför den annalkande lågkonjunkturen. Redan 1917 lämnade Svantes söner Erik, Anders, Axel, Sven och Karl bolaget och startade eget, Arvidssons Söners Båtvarv, vid Pölsebo. Läget var mitt i nuvarande småbåtshamnen under bockkranen. Verksamheten avvecklades 1957 då Eriksbergs varv expanderade och behövde marken för att bygga sin torrdocka.
Bröderna Arvidssons Båtvarv och efterföljaren Arvidssons Söners Båtvarv byggde vidare på timmermans- och båtbyggartraditionerna i Ale härad i Götaälvdalen. Flera kapproddbåtar tillverkades åt den spirande roddsporten och ett stort antal mönster-båtar byggdes åt de unga segelsportföreningarna på Västkusten, som Göteborgs Kungliga SS, SS Aeolus, SS Göterna och SS Fram. Segeljakterna ritades och utvecklades av sportens pionjärkonstruktörer.
Efterhand övergick varven till att i huvudsak bygga skeppsbåtar, som underleverantör till de göteborgska storvarven Eriksberg, Götaverken och Lindholmen. Denna produktion medförde efter leverans en hel del reparationsarbete i samband med att större fartyg allmänt började sjövärdighetskontrolleras och klassas. Familjen Arvidsson byggde småbåtar i trä under 76 år, vilket också sammanföll med träets storhetstid som material i dessa farkoster. Åtminstone tre av Arvidssons båtbyggen finns fysiskt bevarade ännu idag: segeljakten Eira (1897) och k-märkta motorbåten Pepita (1947), vilka fortfarande är i privat ägo, samt roddgiggen Stella (1903), som finns i Bohusläns museums samlingar.
Källor:
Ewert Arwidsson, Arvidssons båtvarv 1881–1957, sid 725 ff ur Släkten Arvidsson från Rommele, Göteborg: Trewtrans Consulting Ewert Arwidsson (2022)
Ewert Arwidsson, Arvidssons båtvarv 1881–1957, sid 17 ff, ur Göteborg Förr och Nu XXXI, Göteborgs Hembygdsförbund (2006)
Verkar vara en bildtext om Arvidssons söners båtvarvs leverans av Jarry, men ingen bild.
Är intresserad av bild och text och originalkällan för min dokumentation om varvets produktion.
Lite missvisande information om Arvidssons båtvarv. Var egentligen tre olika verksamheter. Se uppsatser i Göteborgs hembygdsförbunds publikation ”Göteborg Förr och Nu” XXXI, 2006 och ”Släkten Arvidsson från Rommele” (2022),
Inledning i släktboken.
Bröderna Arvidssons Båtvarv på Hisingen, som startade 1881, var ett av de allra förstalustbåtsvarven på västkusten. Detta varv och efterföljaren Arvidssons Söners Båtvarv byggde vidare på timmermans- och båtbyggartraditionerna i Ale härad i Götaälvdalen. Flera kapproddbåtar byggdes åt den spirande roddsporten och ett stort antal mönsterbåtar åt de unga segelsportföreningarna på Västkusten, som Göteborgs Kungliga SS, SS Aeolus, SS Göterna och SS Fram. Segeljakterna ritades och utvecklades av sportens pionjärkonstruktörer.
Efterhand övergick varvet till att i huvudsak bygga skeppsbåtar, som underleverantör till de göteborgska storvarven Eriksberg, Götaverken och Lindholmen. Denna produktion medförde senare en hel del reparationsarbete i samband med att större fartyg allmänt började sjövärdighetskontrolleras och klassas. Varvets verksamhet avvecklades 1957. Då hade familjen Arvidsson byggt småbåtar i trä under 76 år, vilket också sammanföll med träets storhetstid som material i dessa farkoster. Åtminstone tre av Arvidssons båtbyggen finns fysiskt bevarade ännu idag: segeljakten Eira (1897) och motorbåten Pepita (1947), vilka fortfarande används i privat ägo, samt roddgiggen Stella (1903), som finns i Bohusläns museums samlingar.
Tack, det var inte lätt att hitta information.