Sverres varv

Företaget startades 1915 av bl.a. Olof Traung för att tillverka fartygsmodeller för varven i Göteborg. Från 1917 tillverkade även modeller för Föreningen Göteborgs Sjöfartsmuseum. Då hette företaget Skeppsmodeller, från 1923 AB Sverre.  Verksamheten fanns på Kyrkogatan 3. Inför Jubileumsutställningen 1923 tillverkade företaget också en lång rad modeller av fartyg, varv och hamnar för denna.

1923 blev det en svacka för modelltillverkning, färre fartyg byggdes på varven och tillverkningen för Jubileumsutställningen var över. Företaget började då också tillverka leksaker som såldes i en egen affär. Leksakstillverkningen och affärerna drevs till slutet av 1920-talet. I Samband med att leksakstillverkning inleddes köptes också Kärra gård där det fanns ett litet varv, Nyebro pråmvarv. Tillverkningen flyttade från centrala Göteborg till det inköpta varvet där en ny fabriksbyggnad uppfördes. Familjen Traung flyttade ut till Kärra gård som de döpte om till Sverregården.

Agnesberg

Bild på Agnesberg med AXA Kvarn och färgfabriken Dorch, Bäcksin & Co, station och tegelbruk. På Hisingssidan syns Sverres varv högst upp i bild och stängselfabriken Standard lite längre åt vänster i bild.

1931 tillverkade den första fullskaliga båten på prov och därefter byggdes några livbåtar. 1935 började företaget också tillverka fritidsbåtar av olika slag, först enbart utlottningsbåtar på beställning till GKSS. Förmedlare av beställningarna var Ernst A. Hedén, direktör På Götaverken och delägare i AB Sverre. 1933 blev Olof Traung också anställd på Sjöfartsmuseet.

Folkbåt

Folkbåt byggd 1950.

1939 började Jan-Olof Traung på varvet som under hans ledning expanderade kraftigt och byggdes en mängd olika sorters båtar, lyxyachter, minsvepare och andra militära båtar, servicebåtar och också fiskebåtar. Bland fritidsbåtarna byggdes såväl långedragsjullar, stjärnbåtar, folkbåtar och annat.Den första fiskebåten som byggdes var en trålare för Trål AB Skagen (Billner-koncernen) då deras tidigare ångtrålare Viros (ex. Anglia) minsprängts  den 3 september 1942.

Därefter tillverkades ytterligare en fiskebåt för svensk beställare, men några fler för export, 1946-47 fyra stycken båtar till Island, en fiskebåt, Gerard Treca till ett franskt fiskeriföretag med verksamhet i Senegal som var färdig 1947. Därefter byggdes tre båtar till Colombia där de skulle användas till fiske av tonfisk. 1950 lämnade Jan-Olof Traung varvet för att arbeta för FAO, först i Washington DC och därefter i Rom. Hansyngre bror Björn Traung tog då över ledningen för varvet.  När båtarna till Colombia levererats 1953 upphörde tillverkningen av båtar vid varvet som därefter bara gjorde fartygsmodeller.

1960 brann varvet ner och en ny byggnad av betong uppfördes. 1982 brann Sverregården, som stått tom några år, ner och 1987 drabbades varvet av brand igen. 1993 upphörde tillverkningen av fartygsmodeller då efterfrågan på grund av varvsindustrins försvinnande blivit i stort sett noll.

Andra källor: Fiskebåtarna och varven: Skeppsbyggarna, 2009

4 svar på ”Sverres varv”

  1. Jag kommer ihåg Sverres låga gulputsade fasad, den röda neonskylten ”Sverre” på taket lyste om kvällarna! Kommer också ihåg Axa:s stora hus, hade glömt att den rivits!!
    På denna karta ser man delar av Sverres hamnbassäng, delar av kajskoningen fanns kvar förra året. Idag stor industrilokal på tomten ”Orrekulla kubiklager”

    https://www.hitta.se/kartan?usergeo=1&s=c972753d

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.