Familjen Roberg som ägde Firma Tycho Roberg, från 1940 Tycho Robergs Speditions AB drev också rederiverksamhet. Framförallt var det Ernst Roberg, son till Tycho Roberg som gjorde det.
Bland de rederier som Ernst Roberg var engagerad i fanns Rederi AB Navigator som 1905 köpte barken Routenburn som de döpte om till Svithiod. I styrelsen för bolaget satt bland annat W R Lundgren, Dan Broström, Ernst Roberg och John E Olsson med den sistnämnde som huvudägare och VD. 1913 blev Lundgren VD, när han dog 1914 blev Ernst Roberg VD men han avgick redan 1915 varvid Dan Broström blev VD. 1916 blev John E Olson återigen VD i bolaget. Året efter det uppbringas Svithiod av britterna men återlämnas till det svenska rederiet som övertogs av Gunnar Carlsson samma år. 1922 såldes fartyget och rederiet avvecklades.
Ernst Roberg var huvudägare och direktör i Rederi AB Teutonia (tidigare Ångfartygs AB Teutonia), Rederi Skidbladner (inte det rederi som idag har det namnet) och Rederi AB Standard. Det senare rederiet var också det ett seglefartygsrederi medan Teutonia var ett ångfartygsrederi.
Ernst Robergs bror Thorsten Roberg som var ägare till speditionsfirman AB Olsson & Wright i Stockholm bedrev också rederiverksamhet,d els i moderbolag, els i dotterbolag och delägda bolag som exempelvis Rederi AB Protector, som i alla fall fanns på 1920-talet, som ägdes till 50% av Thorsten Roberg själv och till 50% av AB Olsson & Wright. Både Protector och Olsson & Wright tycks ha bedrivit rederiverksamhet till 1967.
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ett svar på ”Robergs rederier”