Varv som låg vid Färjenäs i Göteborg. Kallas i allmänhet för Carl H. Moberg i de källor jag funnit.
Carl Hilmer Moberg (1876-1957) var född i Kovikshamn, Torsby socken och var till sjöss några år innan han övergick till båtbyggeri. Han blev anställd på Otto Salomon Abrahamssons varv på Färjenäs och gick in som kompanjon och delägare 1917. Varvet gick under denna tid under namnet Abrahamsson & Moberg och byggde bl. a. utlottningsbåtar till GKSS. En senare ägare till Abrahamssons varv var var Torsten Abrahamsson, känd byggare och konstruktör av mindre träbåtar. Han ska senare ha varit verksam vid Varvet Kusten i Majorna och arbetade därefter på Fiskebäcks Båtvarv AB.
1925 startade Carl H. Moberg eget varv i Färjenäs söder om färjeläget på mark arrenderad av Johnsonlinjen.
Mellan 1926 och 1928 arbetade också Jac M. Iversen vid varvet. Han ritade under denna tid bl.a. annat 5 fiskebåtar för J.W. Bergs varv på Hälsö. De var bland de första båtarna som Bergs varv byggde. Jac Iversen flyttade sedan till Stockholm där han först arbetade på Neglingevarvet, men från 1930 drev han den egna konstruktionsfirman Iversen Yacht AB. Innan han arbetade vid Mobergs var var Iversen verksam vid ett eget varv vid Son i Norge.
Sönerna till Carl H. Moberg, Yngve Moberg (f 1900) och Rolf Moberg (f 1910) blev efterhand också delägare. Varvet byggde yachter och mindre båtar samt s k folkpråmar för Götaverken. Vid varvet har det bl.a. byggts ett antal kosterbåtar, långedragsjullar, stjärnbåtar med mera under årens lopp.
1938 började Vilhelm Gotenius (1913-1988) på Mobergs Båtvarv. Efter en tid slutade han men återkom 1947 och blev då delägare i varvet. I början av 1949 blev varvet uppsagt från sitt område av Johnssons och Vilhelm Gotenius köpte det för 12 000 kr. Efter diskussion med Rolf Moberg blev denne delägare och kompanjon. I avvaktan på en lösning av lokalisering fortsatte verksamheten på två pråmar förtöjda vid Färjenäs. På Ringön fann man då ett pråmvarv, som var till salu och dit flyttades verksamheten i augusti 1950. För den vidare historien se Gotenius varv.
Not. Tack till Gilbert Janson som bidragit med kompletterande information samt bilder på Gotenius och Moberg.
4 svar på ”Mobergs”