AB Banan-Kompaniet

År 1909 bildades The Banana Company AB av norrmannen Carl Mathiessen med säte i Göteborg. I bolaget investerade även andra rika göteborgare. År 1910 utökade föfetaget sin verksamhet till import av sydfrukter, och etablerade också lager i Stockholm och Malmö. Stockholmslagret fanns på Tunnelgatan i centrala innerstan och i Malmö hyrdes lokaler av Kioskbolaget. Bolaget namnändrades 1923 till det mer svenskt klingande namnet AB Banan-Kompaniet. Bolaget importerade till en början bananer med varumärket Fyffes från det brittiska bolaget Elders & Fyffes. Ett nytt huvudkontor byggdes i Stockholm år 1927. År 1902 köpte United Fruit Co (Chiquita) 45% av Elders & Fyffes och 2013 blev de helägare av det brittiska bananbolaget.

1922 blev skeppsredaren Sven Salén som stor ägare i Banan-Kompaniet och den som ansvarade för fartygstransporterna vilka placerades i det nya dotterbolaget AB Banantransport. Under andra världskrigets avspärrning upphörde bananimporten. I stället satsade företaget på torkad frukt, kryddor, kaffesurrogat och konserver. Efter kriget återstartades bananimporten igen.

Fram till 1931 kom bananer sjövägen till Göteborg, Stockholm och Malmö men därefter importerades de endast till Göteborg och transporterades till andra orter på järnväg med bolagets egna kylvagnar. Bolaget hade också egna bilar som distribuerade bananerna från de mogningsanläggningar som fanns på flera håll i Sverige.

I början av 1940-talet fick Matthiessen ekonomiska problem efter att ha blivit lurad av en advokat. Salén räddade situationen genom 1941 att ta över verksamheten i ett nytt bolag som fick namnet AB Banan-Kompaniet samtidigt som han lät Matthiessen vara kvar som VD tills han avled 1951. 1945 kom de första kylfartygen och Saléns (Salénrederierna AB) växte till att bli världens största kylfartygsrederi.

1972 fusionerades AB Banan-kompaniet med Frans A. Sandén AB som då ägdes av Rederi AB Nordstjernan (Johnsonkoncernen). Det nya företaget fick namnet JS Saba AB (Johnson – Salén – Sandén – Banankompaniet). Detta bolag såldes år 1980 till NK-Åhlens AB som då bytte namn till JS Saba AB . Detta bolag såldes 1983 till Erik Pensers Investment AB Asken men själva den gamla finvaruhusrörelsen hade då knoppats av i ett nytt bolag med namnet NK. 1988 övertogs JS Saba (som just då hette Carnegie & Co) som fortfarande inkluderade Åhléns varuhusrörelse av A. Johnson & Co, idag Axel Johnson AB. Bolaget fick nu namnet Saba Trading AB och formellt var bolaget troligen det företag som en gång grundades som Frans A Sandén och sannolikt blev aktiebolag 1946. Senare bytte bolaget namn till Saba Frukt & Grönt.

Bananer började på 1990-talet skickas i containrar istället och hanteringen flyttades från Göteborgs Frihamn ut till containerhamnen (Skandiahamnen) år 2000. 2013 kom den sista bananbåten till Göteborgs Hamn och en epok gick i graven. Numera importeras bananer till Helsingborgs hamn efter omlastning i Bremerhaven.

1998 (60%) och 2005 (resterande 40%) såldes fruktimportverksamheten Saba Frukt & Grönt i två omgångar till det stora US-amerikanska fruktbolaget Dole Food Co (tidigare Castle & Cooke och Standard Fruit Co). År 2013 fusionerades SwedFruit med Saba Frukt & Grönt varvid huvudkontoret och importen flyttades till Helsingborg, Idag heter bolaget formellt Saba Logistics AB men varumärket är SabaFruit, Bananimporten sker i dotterbolaget AB Banan-Kompaniet.  Bolaget importerar och säljer bananer med märkena Dole och Bajella. Det senare är Banan-Kompaniets eget varumärke

 


Upptäck mer från Göteborgs historia

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.