Lars Bogman, föddes 1745-03-07 och dog 1814-05-12. Son till Lars Bogman d.ä. (1697-1760) och Mariana Chapman (1722-1767). Gift med Anna Margareta Ståhl, född 1762-06-29, död 1829-06-10 Svenneby, dotter till en egendomsinnehavare Ståhl och Anna Margareta Stenfelt (född Sheldon). De hade dottern Mariana Viktoria Bogman, född 1793-05-01, död 1829-05-14. Hon var gift från 1820-01-25 med kammarjunkaren, friherre Svante Banér, född 1797, död 1847.
Elev i skeppsbyggeriet hos sin morbror Fredr. Henr. Chapman 1762. Underskeppsbyggmästare 1770-02-09. Arbetade därefter en tid vid privata Djurgårdsvarvet i Stockholm:
1769–72 tjänstgjorde N vid det privatägda Djurgårdsvarvet i Sthlm, där nybyggnad av ett femtiotal fartyg för arméns flotta skedde på entreprenad. Där hade N också under af Chapmans överinseende ”ansvarsbefattning” vid byggandet av en ostindiefarare och två andra stora handelsskepp. Under resten av 1770-talet verkade N i ledande ställning dels vid galärflottan i Sthlm, dels vid arméns flottas stockholmseskader. Han anförtroddes också att förrätta skogsbesiktningar och besiktningar av fartygsbyggen vid Vänern. Även sedan N befordrats till skeppsbyggmästare vid galärflottan och arméns flotta med tjänstgöring i Sthlm kommenderades han till Karlskrona för att delta i linjeskeppet Prins Fredrik Adolfs provsegling 1776.
Skeppsbyggmästare 1776-09-29 med majors värdighet vid flottorna. T. f. överskeppsbyggmästare 1788. Var sannolikt mycket betydande för de arbeten som F.H. af Cahpman utförde Ord. överskeppsbyggmästare vid arméns flotta i Stockholm 1790. Överstelöjtnant vid flottornas konstruktionsstat 1793-11-27 och överste vid flottornas konstruktionsstat 1805-05-04 och därigenom chef för konstruktionskontoret. Han konstuerade själv en hel del skepp av olika typer däribland skepp för Trollhätte kanal och skärgårdsfregatter:
Under kriget mellan Sverige och Ryssland 1808–09 utarbetade N ritningar, promemoria och föreskrifter inför byggandet i Västervik, Norrköping och Gävle av skärgårdsfregatter av typen hemmema (1808). N upprättade också 1810 ritningar till en skärgårdsfregatt av typ pojama, avsedd att kunna passera Trollhätte slussar. Konstruktionen medgav att masterna kunde fällas.
Adlad Nordenbielke år 1809-06-29 enl. 37 § R.F. vilket betyder att bara huvudmanen i familjen var adlig.
Han förfärdigade åren 1765–1768 gravyrerna till sin morbroders, den store Chapmans verk: Architectura Navalis Mercatoria och uppgjorde kalkylerna i för det.
Var en mycket begagnad skeppsbyggmästare samt hade åren 1781–1790 under sin morbroders styrelse befattning med byggandet av linjeskeppen Kronprins Gustaf Adolf, Fäderneslandet, Äran, Dygden, Rättvisan, Ömheten, Försiktigheten, Tapperheten, Manligheten och Dristigheten, fregatterna Bellona, Minerva, Eurydice, Thetis, Galathée, Venus, Freja, Camilla, Iphigenie och Diana, repeterfregatten Ulla Fersen, kuttrarna Örn och Falk, jakterna Esplendian och Amadis, samt en gondol för konungen utom mindre fartyg, barkasser och jollar för arméns flotta.