Thomas Kennedy som var den förste av familjen som kom till Sverige och efter en tid i Uddevalla bosatte han sig i Göteborg år 1801. Han var delägare i handelshuset Kennedy & Åberg, en av de största redarna i Göteborg i början av 1800-talet. Kennedy & Åberg tjänade stora pengar under kontinentalblockaden genom handel med USA, men hörde också till de många företag som gick i konkurs när blockaden var över. Konkursen var ett faktum 1818. Thomas Kennedy fortsatte därefter med handelsverksamhet i egen regi och drev också rederiverksamhet i mindre skala.
Sonen George Kennedy gift sig med Eleonore Landgren, dotter till Ambrosius Landgren som ägde Gamla Varvet. 1845 dog Ambrosius Landgren och då var sonen A.F. Landgren 16 år gammal. Änkan drev rederiverksamheten vidare med stöd av O.P. Dahlin, disponent på Gamla varvet och svärsonen Georg Kennedy som var ansvarig för rederiverksamheten.
1856 övertogs ledningen av familjeföretaget av A.F. Landgren som dock dog redan 1871 varvid systersonen George Douglas Kennedy övertog ledningen för företaget. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var G. D. Kennedy en av Göteborg största redare för segelfartyg samtidigt som han var störste ägare i många av de fartyg som John E. Olson var huvudredare för.
Segelfartyg som Thomas Kennedy var huvudredare för
- Louise, skonert på 37 läster. 1837 ägd av Thomas Kennedy, från 1846 ägd av Georg Kennedy. Befälhavare A. Hansson och A. Jacobsson.
- Minerva, skepp på 129 läster eller 130 läster. Ägt av Thomas Kennedy år 1837. Övertaget av Jam. Dickson & Co år 1846. Befälhavare T. Paterson och J. Dulin.
Segelfartyg som A.F. Landgren var huvudredare för
- Erato, skepp på 190 läster (585 ton). Byggt 1869 på Gamla Varvet i Göteborg. Från 1871 ägt av A. Landgrens Enka. Befälhavare G.F. Gädda.
- Iris, barkskepp på 724 ton. Byggt på Gamla Varvet 1869. Sålt 1871. Befälhavare H.F. Jansson.
- Peter Dickson, skepp på 209 läster (382 ton). Byggt 1859 i Härnösand. Inskaffat 1865 eller 1866. Sålt till J.M. Möller år 1871. Befälhavare J.M Tegnander och A.F. Landgren.
- Pursuit, skepp på 286 läster. Ägt 1862, kanske också året innan och året efter.
- Selma, skepp på 286 läster (569 ton). Byggt 1848 i Memel. Reparerat 1862. Troligen inköpt 1862. Sålt 1871 till C.O. Lundberg. Befälhavare H.F. Jansson och C.S. Andersson.
Segelfartyg som Georg Kennedy/A. Landgrens Enka var huvudredare för
- Adolf Landgren, skepp på 603 ton. Byggd 1876 på Gamla Varvet. Ej längre ägd 1881. Befälhavare E.V. André.
- Erato, skepp på 190 läster (585 ton). Byggt 1869 på Gamla Varvet i Göteborg. Från 1871 ägt av A. Landgrens Enka. 1881 övertaget av G.D. Kennedy. Befälhavare G.F. Gädda, A.E. Hansson och S. Edström.
- Helena Sofia Maria, skonert på 50 läster. Troligen inskaffad 1857 och avyttrad 1861. Befälhavare A. Jacobsson.
- Heidi, barkskepp på 434 nettoregisterton med en längd på nästan 43 meter. Köpt från Gustaf Melin år 1877. 1880 överlåtet på G.D. Kennedy. Avyttrat år 1903. Befälhavare A. Dannberg och C.M. Wulff.
- Hildur, skonertskepp på 77 läster. Byggt 1858 på Gamla Varvet. Ej längre ägt 1864. Befälhavare J.E. Bygren.
- Louis de Geer, skepp på 711 ton. Köpt från Gutsfa Melin, troligen 1878. Ej längre ägt 1881. Befälhavare Z. Dannberg.
- Louise, skonert på 37 läster. Övertagen från fadern Thomas Kennedy år 1846. Avyttrad Befälhavare A. Jacobsson och A. Hansson. Avyttrad 1854 eller 1855.
Segelfartyg som George Douglas Kennedy var huvudredare för
- Elsa (Theodor Dill 1880-82), Byggd 1854 på Långholmens varv. Köpt på exekutiv auktion efter M. L. Stranne år 1880. Omdöpt till Elsa 1882. Förlist 1887 vid Guernsey.
- Erato, skepp på 190 läster (585 ton). Byggt 1869 på Gamla Varvet i Göteborg. 1881 övertaget av G.D. Kennedy. Fortfarande ägt 1885. Befälhavare S. Edström, E. André och V. André.
- Galatea (Galathea), brigg på 331 ton. Byggd 1878 på Gamla Varvet med H. Svensson som huvudredare men från 1880 med G.D. Kennedy som huvudredare. Han var sannolikt var delägare från start. 1889 såld till Petter Nilsson Horndahl i Nyhamnsläge i nordvästra Skåne. Befälhavare J.S. Westerberg.
- Gurli, barkskepp på 721 ton. Byggt på Gamla Varvet 1879. Fortfarande ägt 1885. Befälhavare E.V. André, Z.V. Dannberg och J.E. Ljungberg.
- Heidi, barkskepp på 650 ton. Byggt på Gamla Varvet 1864. Köpt av G. Kennedy från Gustaf Melin år 1877. 1880 övertaget av G.D. Kennedy. Avyttrat år 1903 till Lars Nilsson i Brantevik. Befälhavare A. Dannberg och C.M. Wulff.
- Sigyn, Barkskepp på 356 ton. Byggt på Gamla varvet 1887. Sålt till Anders Svensson i Halmstad år 1905. Seglade med frakter till 1939 varefter fartyget blev museiskepp. Ligger idag i Åbo.
- Sjögudinnan, Skepp på 354 ton, Byggt 1868 i Finland som Hillervö, Troligen inköpt 1882. Fortfarande ägt 1885. Befälhavare G. Holmberg (eller C. Holmberg).
- Zaima, brigg på 335 ton. Byggd på Gamla Varvet 1883. Såld 1905. Befälhavare O. Åhmansson.
Källor: John Murray, G.D. Kennedy, 2016, Sveriges Skeppslista 1837-1885,
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 svar på ”Familjerna Landgren och Kennedy som segelfartygsredare”