AB Lundby Mekaniska Verkstad var en mekanisk verkstad och ett reparations- och nybyggnadsvarv i Göteborg, vilket i sin nyproduktion tillverkade så gott som enbart bogserbåtar, samt ångmaskiner till bland andra Lindholmens varv. Dessutom reparerades också fartyg vid varvet.
Varvet grundades 1887 och låg mellan Slottsberget i Lindholmen och Sannegårdshamnens hamnbassäng. Vid sekelskiftet hade företaget omkring 100 anställda. Varvsverksamheten avslutades kring 1930. Lundby Mekaniska Verkstad tillverkade drygt 50 fartyg, varav omkring 49 bogserbåtar, varav omkring 30 för Röda bolaget i Göteborg. Många av dem ritades av Henrik Lindfors som bl.a var skeppskonstruktör och lärare på Chalmers. Han var också grundare av och delägare i Quillebäckens Gjuteri och Mekaniska Verkstad från 1879 till 1881.
Företaget gick i konkurs 1933 men rekonstruerades och fortsatte som mekanisk verkstad i ägo av verkmästare Lindberg. 1947 tog Henry Rydén över företaget som 1952 flyttade till nya lokaler på Hisingen. Arbetena bestod till största delen av fartygs- och maskinreparationer som underleverantör på de stora varven.
AB Lundby Mekaniska Verkstad övertogs 1982 av Lillvor Lindman som med sina 20 anställda kunde fira firmans 100-årsjubileum 1987. Den huvudsakliga verksamheten var legoarbeten och industriservice men fartygsservicen fanns fortfarande kvar. Företaget var också agent för Wärtsiläs reservdelar. På 1990-talet övertogs verkstaden av Peter Wallberg som drev den fram till 2004 då bolaget återigen gick i konkurs.
2 svar på ”Lundby Mekaniska Verkstad”