Ostindiefarare byggd på Djurgårdsvarvet i Stockholm. På 350 läster med 30 kanoner och 140 personers besättning.
1:a resan, till Kanton, 27/11 1750 – 26/6 1752
Kapten: Carl G. Lehman
Superkargörer: Olof Ström, Volrath Tham, Sven Norman, And. Jurg. Groen
Resan skildrad av skeppsprästen Pehr Osbeck. På resan medföljde även Olof Torén som som också var skeppspräst. Han dog dock under resans gång, men hans brev publicerades ihop med Osbecks reseberättelse.
Seglingen över Nordsjön genomfördes i det för årstiden vanliga dåliga och stormiga vädret med stark sjögång. Först åt nordväst förbi Färöarna och sedan väster om Storbritannien söderut. En matros ramlade i stormen ned på däcket från riggen och dog 27 december.
Fartyget nådde Cadiz i Spanien först 9 januari 1751. I Cadiz blev fartyget kvar ända till 22 mars, alltså 2,5 månader. Tiden användes till reparation av fartyget, köp och försäljning av varor, och proviantering. Men det viktigaste med besöket i Cadiz var att ta ombord silvret som användes som betalning i Kanton.
Timmermän från staden och från kompaniets fartyg Freden som samtidigt befann sig i Cadiz utförde enligt Pehr Osbecks berättelse många dagsverken ombord på Prins Carl.
Från Cadiz gick resan utan några större problem till Java, som man nådde efter ytterligare 3,5 månader, den 12 juli. Två matroser dog av sjukdom under den etappen. Därefter gick färden länge med Java och upp genom sundet mellan Java och Sumatra. Vid seglatsen längs Javas kust tog de ombord förfriskningar, däribland kokosnötter, från besökande javaneser.
23 augusti kom lots ombord från Macao för att lotsa sista biten till Wampoa och Kanton och två dagar senare lämnade superkargörerna fartyget med fartygsslupen och for till Kanton. I Wampoa fanns redan kompaniets skepp Götha Leijon, det danska fartyget Drottningen, 2 franska, 8 engelska och 4 holländska skepp.
Därefter lastades fartyget vilket var klart den 4 januari 1752 varefter Prins Carl lämnade Kanton tillsammans med Götha Leijon och två franska skepp:
Den 4 januari 1752 kommer superkargörerna åter ombord och fartyget lättar ankar för hemresan, samtidigt med Götha Lejon och 2 franska fartyg. Man ankrar på några ställen i den indonesiska övärlden och fyller på färskvatten men går inte in i någon hamn där eller vid Kapstaden. 8 mars saknas en man som antas ha fallit överbord under vakten. 30 mars siktar utkiken S:t Helena. Många återvändande fartyg gjorde ett stopp här men Prins Carl seglade vidare till ön Ascension som man nådde den 4 april. Här ankrade man och kapten Lehman och superkargörerna Tham och Grön for i land med slupen. Man sände 4 man i annan båt ”att plåcka grönt” men de fann inget av värde. Däremot plockade man upp 31 sköldpaddor som fördes ombord.
Dagen efter siktades ytterligare ett fartyg. Det vållade viss oro tydligen. Prins Carl signalerade för att folk i land skulle återvända. Det anländande skeppet hissade först fransk flagg men visade sig vid närmare betraktande vara Götha Lejon, och det bytte flagg till svensk. Man hjälpte Götha Lejon med landsättning av folk, tog ombord fler sköldpaddor och bägge fartygen lättade ankar samtidigt den 8 april. Man följdes sedan åt till Göteborg, vilket innebar att Prins Carl ofta fick ta ner segel för att Göta Lejon skulle hänga med. 6 maj såg man en partiell solförmörkelse. På vägen hemåt fiskar man ibland med gott resultat, det talas om ”albicorys” och ”boniter.”
Den 22 maj närmar sig ett franskt fartyg, Duc de Parma, som kunde informera om att svenske kungen Fredrik avlidit. Vår kung, Fredrik av Hessen, avled redan den 25 mars året innan så nyheten tog lång tid att nå fram till Prins Carl. Man tog också emot brev från det franska fartyget. Den 24 maj sattes en matros i bojor för ”otidigt lefwerne”. 5 dagar senare slapp han tydligen bojorna men fick sitt straff, ”24 par af daggen” (dagg var en kort grov tågända, ibland försedd med knutar, vilken förr brukades som straffredskap ombord på fartyg). Man gick norrut genom engelska kanalen. Den 2 juni kontrollerades man av ett engelskt fartyg och fick höra att det just då var fred ”mellan alla potentater i Europa”. Senare samma dag var man nära ett engelskt skepp med slavar på väg från London till Maryland. Den 14 juni noteras att en matros satts i bojor för ”sidovördnad”. Han straffades för detta med 24 slag med daggen. Den 26 juni 1752 nådde man Göteborg, 1 år och sju månader efter avfärd.
2:a resan, till Surat och Kanton, 8/4 1753 – 5/6 1756
Kapten: Georg Elphinston
Superkargörer: John Irvine, David Sandberg, John Chambers, Joh. Fredr. Pettersson, M. Arfwidson
I en bevarad dagbok från resan anges Prins Carl vara på 390 läster, ha 40 kanoner och 150 man vid denna resa. På Surats redd den 1/10 1753. Alla mycket tillmötesgående och affärerna löpte enligt dagboken friktionsfritt. Resan var den längsta resan i tid som något av Ostindiska Kompaniets skepp gjorde. Författare av dagboken eller journalen kan ha varit 1:e styrman Mathias G. Holmers och 5:e styrman Mauritz B. Stierngranat. Tillhörande rulla skriven av skeppsskrivaren John Fenwick. Dessutom finns en bevarad sjöjournal som troligen skrivits av skrivaren C.H. Braad. Även David Sandberg skrev en dagbok från resan som finns bevarad.
Beskriven i dagbok av 1:e fältskären Carl Fredrik Adler som också skrev en detaljerad medicinsk journal som dokumenterade hans patientarbete.
Köpare av te på auktionen efter Prins Carls hemkomst 1756. Förutom Prins Carl kom också Prinsessan Sophia Albertina hem detta år.
All tea |
lots |
Bohea |
Lots |
Congo |
lots |
297 |
N Sahlgren |
135 |
N Sahlgren |
110 |
|
200 |
C Arwidson |
73 |
C Arfwidson |
85 |
|
J Scott |
65 |
C Irvine |
42 |
G Carnegie |
33 |
63 |
Scott & Comp |
37 |
J More |
33 |
|
62 |
R Parkinson |
30 |
J Scott |
31 |
|
59 |
A Grill |
27 |
J Irvine |
26 |
|
53 |
J Scott |
25 |
Bagge & Comp |
23 |
|
50 |
J Irvine |
23 |
C Campbell |
21 |
|
47 |
M Holterman |
23 |
M Holterman |
15 |
|
47 |
Beckman & Beyer |
19 |
G Bellenden |
13 |
|
43 |
D Artiz |
16 |
J F Ström |
12 |
|
R Parkinson |
40 |
C Campbell |
15 |
S Schale |
12 |
Scott & Comp |
39 |
J Cahman |
13 |
A Grill |
11 |
29 |
Bagge & Comp |
12 |
M Arfwidson |
10 |
|
J Cahman |
25 |
D Sandberg |
12 |
R C Neel |
9 |
23 |
B Bagge |
11 |
B Bagge |
8 |
|
22 |
J Scholl |
11 |
D Sandberg |
7 |
|
S Schale |
21 |
L Tanggren |
10 |
7 |
|
19 |
9 |
6 |
|||
G Bellenden |
18 |
J More |
9 |
R Parkinson |
6 |
Källa: Collection of SEIC’s catalogues RA (Swedish National Archives, Stockholm)
J More är James Moir, Robert Parkinson var brittisk faktor i Göteborg och köpte bland annat till/för A.J. Flanderin i Oostende. De övriga är relativt välkänd handelsmän i Göteborg.
3:e resan, till Kanton, 3/1 1758 – 8/7 1759
Kapten: Baltzar Grubb
Superkargörer: Christian Tham, Joh. Fredr. Pettersson, Michael Grubb
1.e styrman Jacob Habicht skrev en sjöjournal som är redigerad av C.H. Braad och som finns bevarad.
4:e resan, till Kanton, 26/2 1760 – 12/8 1761
Kapten: Johan Rundsten
Superkargörer: Nicholas Heegg, Gustaf Tham, M. Arfwidson, L. Pettersson
5:e resan, till Kanton, feb 1763 – aug 1764
Kapten: Johan Rundsten (dog under resan den 17 nov 1763), I. Selle (Var förstestyrman och tog över befälet efter Rundstens död)
Superkargörer: Johan Greiff, Gustaf Tham, Peter J. Berenberg, C.G. Cöhler
En bevarad journal som kanske är skriven av Isaac Selle finns. Tillhörande rulla kan vara skriven av Anders Boëthius.
5:e resan, till Kanton, 23/1 1765 – 3/9 1766
Kapten: Jacob Habicht
Superkargörer: John Chambers, H.W. Hahr. B. Fr. Ritterberg, H. Nissen
9 svar på ”Prins Carl”