Göteborg är känt för sina historiska redarfamiljer som Broström, Carlsson, Dalman, Lundgren, Leffler, Bratt och andra. Idag är de alla borta och istället domineras rederinäringen i Göteborg av skärgårdsbor, närmare bestämt Donsöfamiljer. Till och med det största rederiet startades av en skärgårdsfödd. Det handlar om Sten Allan Olsson från Donsö som 1939 startade ett handelsbolag i Göteborg som senare utvecklades till Stena Metall AB. 1946 skaffade han sitt första fartyg och 1962 grundade han SEO Skagenlinjen AB för färjetrafik mellan Göteborg och Skagen. Från 1963 drevs även trafik mellan Göteborg och Fredrikshavn och 1965 upphörde Skagenlinjen. Från samma år användes namnet Stena Line som sedan blivit färjerederiets namn.
Från färjerederiet och metallföretaget har Stena utvecklats till en stor företagskoncerna med familjen Olsson som helt dominerande ägare. Koncernen består av tre moderföretag, Stena AB, Stena Sessan AB och Stena Metall AB jämte hel- och delägda dotterbolag till dessa. De två sista företagen är helägade av familjen Olsson medan Stena AB är majoritetsägt av familjen.
Stena AB är moderbolag till de flesta företag i Stena-gruppen. Däribland det skotska bemanningsföretaget Northen Marine med omkring 6 500 anställda, finansföretaget Stena Adactum AB, Stena Fastigheter AB, det nederländska fastighetsbolaget Stena Realty BV, Stena Line AB med omkring 6 000 anställda, Stena Rederi AB (inklusive Stena Bulk AB och Stena Roro AB), Stena LNG och brittiska Stena Drilling. Ofta ägs de utländska dotterbolagen via ett holdingbolag i Luxemburg.
Stena Sessan AB är för sin del hälftenägare (50% av kapitalet och cirka 70% av rösterna) av tankrederiet Concordia Maritime AB samt huvudägare i läkemedelsesbolaget Meda AB och Beijer Electronics AB. Sessan var från början ett konkurrerande företag med bas i den gamla redareliten i Göteborg. På 1980-talet köptes företaget av Stena. En av Danmarksbåtarna, Stena Jutlandica ägs idag av Stena Sessan AB och chartras ut till Stena Line AB. Ursprunget till Concordia står också att finna i Göteborgs gamla redarelit, närmare bestämt hos Justus A. Waller och Wilhelm R. Lundgren. Concordia köptes av Stena år 1966.
Stena Metall sysslar för sin del mest med återvinningsverksamhet och har cirka 4 000 anställda, Total finns det 20 000 anställda i de tre företagkoncernerna, men då är inte Meda AB och Beijer Electronics inräknade. Däremot Stena Adactums dotterbolag Ballingslöv, Envac, Stena Renewable och Mediatec med sammanlagt 2 600 anställda. Däremot inte Stena Adactums intressebolag Gunnebo AB (ägarandel 26%) och Midsona (25%).
Midsona har 150 anställda och kontrolleras tillsammans med Midelfart Holding AS. I Gunnebo är Stena kontrollerande ägare ihop med familjen Jönsson. Gunnebo har omkring 8 500 anställda. Meda AB har för sin del 2 600 anställda och kontrolleras av familjen Olsson och Stena Sessan med 22,7% av aktiekapitalet och rösterna. Även Beijer Electronics med omkring 700 anställda kontrolleras av familjen Olsson genom att Stena Sessan innehar 29,6% av aktiekapital och röster.
Sammantaget är familjen Olsson idag förmodligen Sveriges största redare genom sina olika rederiföretag. Man tillhör också Sverige mäktigare finnansfamiljer även om man långtifrån är lika mäktiga som Wallenberg, Douglas, Handelsbankgruppen och Ax:son Johnson. Totalt finns det cirka 24 000 anställda i företag som familjen Olsson kontrollerar och ytterligare 8 700 i företag man kontrollerar tillsammans med annan ägare. Det gör totalt cirka 33 000 anställda i företag i vilka familjen Olsson har makt.
I familjen Olssons företag, Stena-sfären, finns det egentligen bara en makthavare från själva ägarfamiljen och det är Dan Sten Olsson, son till grundaren Sten A Olsson. I styrelsen för Stena AB är också William Olsson, son till Dan Sten Olsson, suppleant.
Sten Allan Olsson är på många sätt en typisk representant för de som dominerar dagens rederinäring i Götbeorg. Han kommer från Donsö vilket en majoritet av de större redarna i Göteborg gör idag.
Han kommer alltså inte från den gamla redareliten i Göteborg med namn som Broström och Carlsson. Därmeot har sonen Dan Sten Olsson gift in sig i den gamla göteborgseliten genom att gifta sig med Jane Thorburn, dotter till Bertil Thorburn, länge VD i NK:s föregångare i Göteborg, Turitz & Co samt AB Ferd. Lundqvist, från en av Uddevallas anrikaste familjer. En familj som ägt många rederier och andra företag. Han var dessutom styrelseledamot i den sen länge uppköpta konkurrenten Sessan. Jane Thorburns bror är för sin del ägare till Morlanda säteri på Orust.
Stena-sfären består av tre morderbolag och som samordnande funktion finns därför ett så kallat Advisory Board, en rådgivande styrelse alltså. I denna sitter Lennart Jeansson, Roger Holtback, Ray Miles, Eivind Reiten, Tomas Billing, Samir Brikho, Dan Sten Olsson, Staffan Hultgren och Peter Claesson. Av dessa är Dan Sten Olsson VD och styrelseledamot i Stena AB, Staffan Hultgren vice VD och vice styrelseordförande i Stena AB, Lennart Jeansson styrelseordförande i Stena AB och Peter Claesson finansdirektör i Stena AB.
Dan Sten Olsson är också styrelseordförande i Stena Metall AB och Stena Sessan AB, styrelseledamot i en mängd dotterbolag i de olika koncernerna bl.a. Concordia Maritime AB och Stena Adactum AB. Dessutom är han vice ordförande i Sveriges Redareförening där också Claes Berglund från Stena-koncernen sitter.
Lennart Jeansson sitter också i styrelsen för Stena Metall AB, Peter Claesson sitter också i styrelserna för Stena Sessan AB, Meda AB, Sveriges Ångfartygs Assurans Förening och i en lång rad dotterbolag i koncernen såsom Stena Line Holding BV, Stena Drilling Ltd, Stena Fastigheter AB.
VD:n i Stena Sessan, Bert-Åke Eriksson är också styrelsemedlem i Meda AB, Stena Adactum AB, Beijer Electronics AB och Concordia Maritime AB.
Lars Westerberg är en annan person med flera uppdrag i Stena-sfären. Han sitter i styrelsen för Meda AB och Stena AB. Lars Westerberg är dock inte att anse som en makthavare i Stena-sfären utan som ett styrelseproffs.
Läs mer: DPS1, 2, GP, VA, von Platen, Civilekonomen, SVD1, 2, 3, AV1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,
Upptäck mer från Göteborgs historia
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.