Le Triumphant

Le Triumphant var en kaparfregatt som erhöll kaparbrev den 10 november 1710 efter att ha inköpts från Dunkerque av Lars Gathe, Christian Gathe, Berendt Örtegren, Anders Thorsson, Olof Knape och Nils Nilsson. 1710/11 och 1713 var Nils Nilsson befälhavare ombord, 1713 även Johan Friedrich, 1714 Erik Brinck och Johan Friedrich samt 1715 Johan Friedrich och Jacob Jürgensson-Molsund. År 1716 var bl.a. John Norcross befäl.

1714 figurerade Le Triumphant och Johan Friedrich i en rättegång:

År 1714 ställdes kaptenen Johan Friedrich, som var kapten på Gathenhielms fregatt La Triumphant, inför domstol. Med sitt fartyg erövrade han det senare prisdömda engelska fartyget Margaret under skepparen James Zwill. Väl i Göteborg klagade den engelske matrosen Johan Källe (som bör ha hetat något annat mera engelskklingande, som den svenske amiralitetsskrivaren inte klarat av att skriva ned) över den ”plundring” som emot alla regler skett på det erövrade fartyget redan ute till havs. Dessutom anklagade den skotske styrmannen Robert Craise och matrosen Jacob Cahr över ”begångne Torturer” på La Triumphant under färden in mot Göteborg. Säkert var tortyren avsedd att pina fram upplysningar om eventuella gömda värdesaker innan man nådde kaj. Amiralitetsrätten såg mycket allvarligt på anklagelserna, och dömde Johan Friedrich enligt 20:e och 35:e kapitlen landslagens edsöresbalk till att först mista högra handen (eftersom denna utfört den brottsliga handlingen) samt allt sitt lösa gods, innan han själv steglades, det vill säga avrättades med stegel och hjul där delinkventen först slogs ihjäl innan hans styckade kroppsdelar spikades upp på ett snurrande hjul som kunde ses vida omkring.

Eftersom Johan Friedrich också var kapten på Le Triurmphant år 1715 tycks han inte omedelbart ha straffats och avrättats.

Med Jacob Jürgensson-Molsund som befäl togs den nederländska gallioten De Hoop som pris år 1715. Lasten värderade av de nederländska ägarna till 9 807 floriner. Året därefter togs De Vergolde Engel med en last värd 3 000 fl. Befäl ombord var då John Norcross.

 

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.