Advertisements

Upptäck historien - Familjerna, företagen och handelshusen

C.F. Höglund

Carl Fredrik Höglund, sjökapten, född 11 april 1792, död 16 juni 1867. I sitt första äktenskap gift med Maria Cathrina Svenonius med vilken han hade minst tre barn som överlevde till vuxen ålder, sönerna Christian Fredrik Höglund (1824-1875) och Carl August Höglund (född 1829) och dottern Lina Höglund (1826-1915). I sitt andra äktenskap var han gift med, Johanna Henrietta Svenonius, en syster till den första frun. Med henne hade han minst två barn, Alfred Höglund (1840-1890) och Jenny Konstantia Höglund (1845-1913), gift med redaren J.F. Strömberg.

I början av 1850-talet hörde Höglund till de större redarna i Göteborg när det gällde antalet skepp men inte vad det gällde tonnaget, vissa år ihop med någon av sina söner i firman C.F Höglund & Son, andra år med egen firma. Han satsade också på storsjöfiske i bolagsform:

År 1856 stiftades av enskilda personer, förnämligast genom bedrivande av kapten C. F. Höglund, “Göteborgs och Bohusläns Aktie-Bolag för Storsjöfiske“, med ändamål att förbättra fiskerihanteringen i skärgården och förnämligast att införa en ändamålsenligare saltningsmetod. Bolaget utrustade tvenne större fartyg, “Doggeren“ och “Jedderen“, till storsjöfiske med saltning ombord och upprättade ett salteriverk vid Brömsegården å Klöverön vid Marstrand, dit från utrikes ort en kunnig person införskrevs, för att meddela undervisning i den s. k. torrsaltningsmetoden. Bolaget bar sig icke, men dess verksamhet fortsattes till 1864. Dess huvudsyfte vanns emellertid, ty fiskarne hade under tiden lärt sig inse den nya metodens fördelar och norska fiskhandlarne började vända sin uppmärksamhet på den bohuslänska varan, vars utmärkta godhet hos dem gjorde sig gällande till den grad, att de blevo betänkte på att inrätta sitt fiske efter svenskt mönster.

Höglund var en tid ägare av repslagarebanan längs med nuvarande Bangatan och under en längre tid egendomen Bellevue i Majorna.

Segelfartyg för vilka Höglund var huvudredare

  • Alfred, skonert på 42 läster. Sannolikt inskaffad 1849 och avyttrad 1853. Befälhavare B. Lindberg och C.M. Röse.
  • Arethusa, skonert på 50 läster. Sannolikt inskaffad 1849 och avyttrad 1857. Befälhavare P.A. Dannberg och C.O. Eneroth.
  • Maria, jakt på 36 läster. Sannolikt inskaffad 1849 och avyttrad 1853. Befälhavare C.M. Rose.
  • Orest, skonert på 26 läster. Sannolikt inskaffad 1851 och avyttrad 1853
  • Oscar, skonert på 33 läster. Köpt från J. Kjällman, sannolikt 1849. Såld till P.A. Andersson, troligen 1851. Befälhavare J. Hultin.
  • Preciosa, brigg på 117 läster. Köpt från W. Kjellberg & Co, troligen 1851. Såld till Otto Lindberg, sannolikt 1853.
  • Themis, brigg på 113 läster, Troligen inköpt 1851 och såld 1853, då till C.C. Barchmann. Befälhavare B. Lindberg.
  • William, Skonert på 75 läster. Köpt från A. Bourn, troligen 1851. Såld till G.W. Andersson. Befälhavare C.G. Lindberg.

Källor: Sveriges skeppslista 1837-1885, C.R.A. Fredberg, Det gamla Göteborg, 1919-22

Advertisements

2 Responses to C.F. Höglund

  1. […] mitten av 1800-talet drevs reparebanan av C.F. Höglund innan den så småningom hamnade i fabrikör Charles Åhmanssons […]

  2. […] 358, 542 Wennerblad & Svensson, 316, 219 G.H. Hegardt & Co, -, 318 O.P. Dahlin, 214, 303 C.F. Höglund/Höglund & Co, 161, 459 T.W. Tranchell, 181, 407 L. Gibson, 215, […]

Kommentera