Familjen König och Ostindiska Kompaniet

En av de personer som 1731 grundade Svenska Ostindiska Kompaniet var Henrik König (1686-1736). Han var den som formellt fick den första oktrojen för Svenska Ostindiska Kompaniet via sin firma Henrik König & Co, men de verkliga grundarna var Niclas Sahlgren, Colin Campbell och Charles Irvine. Han var direktör från 1731 till sin död 1736.

Flera av hans söner var också verksamma i Ostindiska Kompaniet. Den äldste, Henrik König (1717-1785) var förste assistent på Friedericus Rex Sueciae 1735-36 och på Suecia 1737-38. Därefter var han fjärde superkargör på Götheborg 1739-40, tredje superkargör på Calmar 1741–1743 och förste superkargör på Stockholm 1745 liksom på Hoppet 1748-49. Han blev 1763 handelsagent i Hamburg där han sedermera gjorde en omfattande konkurs. Han var också inblandad i skandalerna kring det fjärde växelkontoret.

1756 hade Henrik König d.y. åtagit sig att med hjälp av några associerade för kronans räkning på dess vinst och förlust försöka styra valutakursen genom växelrytteri, det så kallade fjärde växelkontoret, men måste efter ett års betydande förluster avsäga sig uppdraget, varefter regeringen lämnade kursen flytande. Den avräkning med växelkontoret som uppgjorts, kritiserades skarpt av mössorna vid 1765/66 års riksdag som försökte vältra över skulden för misslyckandet på König. Han lämnade dock ute känsliga dokument till myndigheterna varvid skulden försköts till andra personer.

Den andre sonen, Peter Teodor König (1718-1800) var tredje superkargör på Drottningen av Swerige 1742-44 samt förste superkargör på Cronprinsessan Lovisa Ulrica 1748-50 och på Prinsessan Sophia Albertina 1758-59. Mellan 1662 och 66 var han direktör i Ostindiska Kompaniet. Han son Henrik König (1747-1827) var andre superkargör på Terra Nova 1778-79 samt förste superkargör på Gustaf III 1781-82 och på Terra Nova 1784-86.

Henrik König d.ä.:s son Fredrik Wilhelm König (1721-1764) var tredje assistent på Riddarhuset 1740-42, förste assistent på Götheborg 1743-45, fjärde superkargör på Cronprins Adolph Friederic 1746-48 och tredje superkargör på samma fartyg 1749-50. Därefter var han andre superkargör på Götha Leijon 1752-54 och på Enigheten 1757 varefter han var förste superkargör på två resor, med Prins Friederic Adolph 1761 och Riksens Ständer 1763-64. På den senare resan avled han i sydkinesiska sjön på hemresan.

Ytterligare två söner till Henrik König d.ä. uppnådde vuxen ålder men ingen av dem var aktiv i Ostindiska Kompaniet.

Läs också: König – gjorde Ostindiska Kompaniet möjligt.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.