Arendals båtvarv

Arendals båtvarv låg på Hisingen, mittför Älvsborgs Nya Fästning där Älvsborgshamnen i Göteborg ligger idag. Varvet drevs mellan 1920 och 1969 av Hjalmar Olsson och hans bror David Olsson. Varvet startades av dessa två bröder ihop med deras far Olof Johansson. Hjalmar Olsson var konstruktören och David Olsson byggaren:

David var den store träkonstnären medan Hjalmar skötte allt det andra som skall till för att affärerna skall gå bra. Vid sidan av detta gjorde han sig ett namn som konstruktör. Med sitt ritstift lyckades han överföra den gamla allmogekulturens arbetsbåtar med sina grova spantrutor till de allra vackraste små segelfartyg där man tydligt kunde känna igen allt som var bra i den gamla linjeföringen plus det nya som Hjalmar arbetade fram i kraft av sitt stora kunnande. Inte många av de egna konstruktionerna blev dock byggda på Arendals båtvarv. Där var golvytan belagd med större byggen. Men under dessa år fanns en mängd mindre varv uppefter den bohuslänska kusten och i rätt storlek för att bygga jullar och kosterbåtar, som ju var Hjalmars specialitet.
Långedrags Segelsällskap och Hjalmar Olsson utarbetade tillsammans mått och byggnadsregler för julleklasserna.

Hjalmar Olsson på Arendals båtvarv

Hjalmar Olsson på Arendals båtvarv

På varvet byggdes främst lite större fritidsbåtar även om Hjalmar Olsson själv främst är känd för att ha skapat Långedragsjullen tillsammans med Långedrags segelsällskap. De flesta långedragsjullar byggdes dock vid andra mindre varv.

En Ljungströmbåt,

En Ljungströmbåt, ”Zinganee”, under byggnation vid Arendals båtvarv

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.