Advertisements

Upptäck historien - Familjerna, företagen och handelshusen

Svenska Amerika Linjen

Del 4 av 25 i serien Rederier

Passagerartrafiken

Trafiken startades 1915 under rederinamnet Rederi AB Sverige-Nordamerika, i dagligt tal blev namnet Svenska Amerika Linjen, SAL. Detta namn blev småningom också det officiella.
Passagerartrafiken från Sverige till Nordamerika, innebar tidigare transport till England för att där ansluta till engelska linier.

I början av 1900-talet startade allt fler länder egna direktlinier till USA, för att slippa omvägen via England.

I Sverige var det skeppsredare W R Lundgren (Rederi AB Transatlantic) som var initiativtagare och drivande kraft i projektet. 1914 var det klart med bolagsbildningen. Dan Broström blev engagerad i verksamheten och rederiets förste chef, efter det att Lundgren avlidit 1914.

Verksamheten startades med sämsta tänkbara förutsättningar, under pågående världskrig. Dessutom hade redan både Norge och Danmark kommit igång med passagerartrafik till Nordamerika, flera år före SAL.

Dessa problem till trots, kunde S/S Stockholm avgå från Göteborg den 11 december 1915 på sin, och SAL:s, premiärtur till New York.

Trots problem i starten, utvecklades verksamheten mycket positivt. Nya fartyg införskaffades, till en början begagnade ångfartyg. 1925 tog rederiet emot sitt första nybygge, M/S Gripsholm. Sista nybygget blev M/S Kungsholm 1966.

Efter 1945 blev konkurrensen från flyget allt svårare. Verksamheten anpassades därför allt mer till kryssningsverksamhet. Konkurrensen i denna verksamhet blev dock för svår och 1975 upphörde verksamheten helt när de sista fartygen, M/S Gripsholm och M/S Kungsholm såldes. En 60 årig epok gick i graven.

Utöver passagerartrafiken till USA, drev rederiet också s.k. feedertrafik, samt passagerar- och kryssningstrafik genom utländska dotterbolag. Feedertrafiken bedrevs med de tre små fartygen S/S Borgholm, S/S Kastelholm och
S/S Marieholm. Dessa fartyg gick i trafik i Östersjön och hämtade passagerare från Finland och de baltiska staterna, för vidare befordran till de större fartygen i Göteborg.

Idag finns 3 fartyg kvar, som en gång tillhörde SAL.
-M/S Kungsholm (1966)
-M/S Stockholm (1948)
-S/S Marieholm

MS Kungsholm

MS Kungsholm, byggd 1966.

Lasttrafiken

Dan Broström tog 1911 initiativet till att bilda bolaget Aktiebolaget Svenska Amerika Mexico Linien, SAML. Syftet var att driva linjetrafik på Nordamerika. Första fartyget, S/S TEXAS, inköptes från Norge 1912. Verksamheten växte snabbt, och nya fartyg tillfördes.

1915 startade Rederi AB Sverige-Nordamerika för att bedriva passagerartrafik på Nordamerika. I dagligt tal kom detta bolag att kallas Svenska Amerika Linjen, SAL, detta namn blev 1924 också bolagets officiella.

Även SAL:s passagerarfartyg förde vanlig last, men rederiet kom också att skaffa egna lastfartyg. I praktiken så kom dessa två Broström bolag, att bedriva trafiken, som om det var ett gemensamt bolag.

1946 genomfördes också en fusion mellan bolagen. Detta innebar att SAMLs fartyg fördes över till SAL. Utåt märktes denna förändring mycket lite, eftersom de båda bolagens fartyg redan hade samma skorsten, samt gemensamt -holm ändelse i sina namn.

Lasttrafiken bedrevs i samtrafik med andra rederier, tex svenska Transatlantic. Det var därför naturligt att SAL sökte samarbete med andra rederier, när Nordamerikatrafiken var i behov av modernisering i mitten av 1960. Trafiken skulle moderniseras med renodlad container/ro.ro trafik. Tillsammans med de svenska rederierna Transatlantic och Wallenius, samt några rederier från kontinenten, bildades Atlantic Container Line, ACL. Rederierna beställde varsina liknande fartyg, från olika varv, för denna verksamhet.

Ungefär vid denna tidpunkt ansåg ledningen att det var opraktiskt att bedriva lastfartygsverksamhet i samma bolag, som passagerartrafiken. Detta ska ses mot bakgrund av att passagerartrafiken nu övergått, från linjetrafik till kryssningstrafik. Man bildade därför AB Svenska Atlant Linjen, ASAL. Detta nya bolag tillfördes lastfartygen, utom nordamerikatrafiken som bedrevs genom ACL. Inte heller denna ombildning märktes utåt. Fartygen behöll skorstensmärke och namn.

Under början av 1970-talet gjorde bolaget en del försök att hålla styckegodstrafiken i gång. Man bildade ett nytt bolag, Atlantic Gulf Services, AGS ,tillsammans med finska Finnlines. Årsskiftet 1975/76 drog sig ASAL ur AGS.

Därmed var också den tradition, som benämns Svenska Amerika Linjen, om än de officiella bolagsnamnen varierat, till ända. Idag finns ACL kvar, som en kvarleva, från denna epok. Det är av denna orsak som M/S Atlantic Compass är med i sammanställningen över SAL:s fartyg, trots att detta fartyg tillfördes Broström långt efter det att SAL upphört.

MS Vretaholm

MS Vretaholm, byggd 1962.

Källor:
Båtologen nr3 och 4 1992, historik över SAL av Tomas Johannesson.
Häftet ”Illustrerad katalog över vykort av de kända passagerarfartygen” av Robin Holmstedt och Per Wallin.
Göteborgs Sjöfartsmuseum, Arkivet.
Båtologen, tidskrift utgiven av Klubb Maritim
Länspumpen, tidskrift utgiven av Klubb Maritim Västra kretsen.
Svensk Sjöfartstidning
Svensk Illustrerad Skeppslista
Browns Flags and Funnels
Sveriges skeppslista
Lloyds book of houses flags and funnels

Serienavigation<< Atlantic Container LineRederi AB Transoil >>
Advertisements

8 Responses to Svenska Amerika Linjen

  1. […] Svenska Amerika Linjen […]

  2. […] Svenska Amerika Linjen […]

  3. […] står det i GP-artikeln att Kungsholm är det enda kvarvarande av Svenska Amerika Linjens skepp. Vilket inte är sant. Stockholm, idag Azores, finns också kvar och ligger i Lissabon och […]

  4. […] när han blev chef för det broströmska bolaget Nordisk Resebureau. Senare kom han med i Svenska Amerika Liniens styrelse och 1948 – ett par år före skilsmässan – blev han vd för SAL. De vackra vita […]

Kommentera